האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

ציון המצוינת: עשרות יהודים עלו להשתטח על ציון קדשו של הגה”ק רבי ישראל סלנטר זי”ע בקלינינגרד

‍‍ל שבט תשפב

לאחר הצקות חוזרות ונשנות מצידם של חוליגנים מקומיים שחיללו את הקבר שוב ושוב, הוחלט בשנה האחרונה על בניית אוהל חדש סביב הציון הקדוש, שישמר ויכבד את אדמת הקודש


חיים לייפר |צדיקים.נט | ל’ שבט תשפ”ב


בעיר קניגסברג ההיסטורית של לפני השואה היו שלושה בתי עלמין של יהודים, בהם טמונים רבנים וצדיקים ידועים וחשובים, בהם הגה”ק רבי ישראל סלנטר זי”ע – מייסד תנועת המוסר והגה”ק רבי אריה לייב אפשטיין זי”ע בעל ‘הפרדס’.

לפני כשלושים שנה, בעזרת נכדו של רבי ישראל סלנטר, הרב ראובן דסלר שליט”א, החלו במסע החיפושים לאיתור הקבר הקדוש, וכשנמצא המקום התברר שבית הקברות עומד להריסה כי העיריה רוצה לבנות עליו מבני מגורים.

מתוך שלשת בתי הקברות בעיר הגדולה, שניים מהם נחרבו לגמרי וכבר נבנו עליהם בניינים למגורי הגויים המקומיים, בבית הקברות השלישי והאחרון שנותר לפליטה, הוקמה מצבה על קברו של הגה”ק רבי ישראל סלנטר זי”ע, אשר שימש כרבה של קניגסברג במשך כשנתיים ושם הסתלק לבית עולמו, בכ”ה בשבט תרמ”ג.

בית העלמין אמנם נמצא בעיר, אך בסביבה מאוד מוזנחת, במקום מוסתר שכן הוא נמצא במעבה יער, מה שהביא בעיות רבות מצידם של אנטישמיים שהציקו לחלקת קבר זו פעמים תכופות.
כעת, לשם שימור המקום הקדוש ולטובת היהודים הפוקדים את הציון ביום ההילולה ובשאר ימות השנה, הקהילה היהודית בראשות הרב דוד שוועדיק שליט”א, בשיתוף ובתיאום מלא עם הרב ישראל מאיר גבאי, החלה לתכנן הקמת מבנה קבע על קברו של רבי ישראל סלנטר, בסיועו הגדול של הרב אברהם ברוך דייטש שליט”א, שליח חב”ד הנמרץ בקלינינגרד, הכוח הצעיר שנוסף לפעילות הרוחנית בעיר בשנתיים האחרונות.
הרב דייטש מספר כי בשנה שעברה בחורף תשפ”א, החלה בסייעתא דשמיא בניית האוהל במרץ רב, בכדי להספיק לסיים את מלאכת הקודש עד יום היארצייט הנוכחי בכ”ה בשבט תשפ”ב, אולם למרות ההתקדמות הרבה בבניית האוהל במהלך החודשים האחרונים, עדיין לא הסתיימה בניית האוהל לגמרי, ומקווים כי בתקופה הקרובה יזכו לברך על המוגמר בע”ה, אז יהיה האוהל מגודר היטב מכל צדדיו.

ביום חמישי האחרון התקיימה במקום מעמד מרגש בו הונחה המצבה החדשה על ציון קדשו של רבי ישראל סלנטר, בהשתתפות של שלשה מנייני יהודים מקרוב ומרחוק, אשר באו להיות חלק מהמעמד ההיסטורי של חנוכת המצבה החדשה בעצם יום ההילולא. גם הרב ישראל מאיר גבאי טס במיוחד מאוקראינה לרוסיה, וכמי שמלווה את פרויקט בניית האוהל בקלינינגרד בנסיונו רב השנים, נטל בו חלק פעיל ומכובד.
הרב אברהם ברוך דייטש, שליח חב”ד בקלינינגרד: “זכינו לעלות היום לקברו של רבי ישראל סלנטר מייסד תנועת המוסר, לראשונה הגיע קהל גדול יותר מכל השנים האחרונות. בתחילה קראו פרקי תהלים והדלקו נרות לעילוי נשמת הצדיק, לאחר־מכן לימד הרב ישראל מאיר גבאי פרקי משניות ואמר קדיש. בהמשך נשא דברים ראש הקהל בקלינינגרד, מר אליעזר ירמיהו פליטמן, שסיפר לנוכחים את היסטוריית המקום הקדוש ועל השתלשלות העניינים בחורבנם של שני בתי הקברות האחרים, עד הצלתו של בית קברות יחיד זה שנותר לפליטה, בעזרתו הגדולה של הרב הראשי לרוסיה, הרה”ג רבי בערל לאזאר שליט”א.

“עתה, כשייבנה מסביב למצבה האוהל החדש יישמר המקום כראוי וגם העיריה עצמה תראה ותבין כי המקום הפך להיות אתר קדוש ליהודים ואין לגעת בו חלילה. כיום אנו עומדים צעדים ספורים של ממש לפני השלמת בניית האוהל החדש, ובע”ה תקוותנו לסיים את הפרויקט בזריזות, כדי שהמקום יהיה שמור כראוי וכנכון. אנו רוצים לציין בזאת את תרומתו הנדיבה של הרב ראובן דסלר שליט”א נין ונכד לבעל ההילולא הגר”י סלנטר, וכמובן את הקהילה היהודית המקומית שהשתתפה גם היא בהוצאות המרובות”

category_sticky_post: 0





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.