האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

פרסום ראשון: התגלו מאות קברים עתיקים בבית החיים בברדיטשוב שבאוקראינה

‍‍כ חשון תשעד

תגלית מרעישה. בבית החיים בברדיטשוב שבאוקראינה התגלו מאות קברים עתיקים בני מאות שנים, ביניהם קבריהם של צדיקים רבנים, וצאצאי אדמו”רים רבים מתקופות שונות.

מתוך המבשר | א. למל

התגלית המרעישה התגלתה במהלך עבודות שיקום ותיקון שנעשו לאחרונה בבית החיים בעיר ברדיטשוב, כאשר הוחלט להתחיל בשיקום שטח ענק בן 120 דונם, הנמצא מאחורי אוהל הרה”ק ה’קדושת לוי” זי”ע, שטח שעמד בשממונו מאז השואה ועד היום. במהלך העבודות שנעשו בשטח, נחשף מתחת לפני הקרקע שטח גדול ובו מאות קברים עתיקים השמורים במצב מצוין, כשעל חלק מהמצבות אפשר לקרוא את מה שנחקק עליהם, שמותיהם של אדמו”רים ורבנים.

עד עתה הצליחו לגלות לפחות מאתיים מצבות, ביניהם מצבות של צדיקים נכבדים מאותם ימים ובראשם הרה”ק ר’ שמואל איסרליש זצוק”ל גיסו של הרה”ק מרוז’ין זיע”א, וכן עשרות צאצאיהם של מרן אור שבעת הימים הבעש”ט, וצדיקים אחרים מתלמידיו, ועוד.

הרב משה טהלר מברדיטשוב ושליח חב”ד במקום, העומד מאחורי הפרויקט אמר אמש בשיחה לכתב ‘המבשר’: “מדובר בתגלית מרעישה שעוד ידובר עליה רבות בהיסטוריית חקר החסידות, יש כאן תגליות מרעישות ללא סוף, על צדיקים ורבנים מתקופת ה’קדושת לוי’ זי”ע ועוד לפניו.

עד עתה הצלחנו להגיע לחלק קטן מהשטח הכולל, אך ברור כי יש כאן עוד תגליות
מדהימות ביותר”.

הרב טאהלר מספר כי עד עתה השקיעו בפרויקט כ- 30,000 דולר, וכדי להגיע לגילויים נוספים צריכים את עזרתם של נדיבי לב מבני משפחות הצדיקים ועמך בית ישראל המבינים את חשיבות הענין.
הרב טאהלר סיפר עוד כי מדובר בעבודה עדינה ביותר, הנעשית בכלים וטכניקות יחודיות שהובאו במיוחד למקום, בכדי שלא לפגוע במצבות העתיקות, ולהציל כמה שיותר.

עבודות השיקום נעשות ע”י ועד הרבנים לענייני בית החיים ברדיטשוב, בראשות רב העיר הרב משה טאהלר, רב העיר הרב שלמה ברייער, רב העיר זיטומיר הרב שלמה וילהלם.

יצוין כי הרב טאהלר והרב וילהלם השוהים כעת בארץ הגיעו אמש לביקור אצל כ”ק מרן אדמו”ר מסאדיגורה שליט”א, ובבית כ”ק האדמו”ר מקופיטשניץ שליט”א, בכדי לספר על התגלית המעניינת בגילוי קברו של הרה”ק ר’ שמואל איסרליש זצוק”ל גיסו של הרה”ק מרוז’ין זיע”א ושל צאצאים נוספים מבית רוז’ין.

כ”ק האדמו”רים שליט”א הביעו התפעלות רבה מהגילויים החדשים והתעניינו ארוכות על מצב בית החיים, ועודדו את הרבנים להמשיך בפעלם החשוב להצלת בית החיים העתיק, ולגלות את מקום קבריהם של מצוקי ארץ.





תגובה אחת אל “פרסום ראשון: התגלו מאות קברים עתיקים בבית החיים בברדיטשוב שבאוקראינה”

  1. בס”ד
    שלום רב
    אני מחפש קבר / ציון של הרב משה נתנאל ב”ר דניאל מחבר ספר משיבת נפש ברדיטשוב בדפוס של חיים יעקב שעפטיל בעיר זעטיל .
    הנושא חשוב לי מאד כיצד ניתן לחפש ?

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.