האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

מסלול הנחיתות בבודאפסט ישנה כיוון עקב בית העלמין

‍‍ג אב תשעז

הונגריה: מאמצים להסדרת שינוי מסלול הנחיתות בנמל התעופה בבודפסט לאחר שהתברר שמסלול נחיתה ממוקם מעל בית הקברות היהודי של העיר

מתוך המבשר | א למל | ב’ אב

רבנים בקהילות הקודש בהונגריה בראשות הרה”ג רבי ברוך אוברלנדר שליט”א והרה”ג רבי אברהם מאיר חיים גשטטנר שליט”א, לקחו על עצמם את המשימה של הידפקות על דלתי הגורמים המשפיעים בממשלה ובעיריית בודפסט, כדי לנסות להסיט את המסלול הנחיתות בנמל התעופה בבודפסט, לאחר שהתברר שהוא עובר מעל בית הקברות היהודי במקום, ומציאות זו מהווה מכשול לכהנים.

בימים אלה פרסמו כמה מרבני אירופה ‘קול קורא’ מיוחד בשיתוף פעולה עם ‘ועד משמרת הכהנים’ בלונדון במטרה להציל את הכהנים ממכשלה, שלא יטוסו במסלול שחלקו ממוקם מעל בית קברות יהודי בבירה ההונגרית בודפסט.
מה שעורר את המודעות לנושא, היה מקרה מסוים בו יהודי תושב לונדון הגיע לבית הקברות הישן בבודפסט והבחין בכך שקרוב מאוד לפאתי השטח קיים מסלול ראשי עליו נוחתים מטוסים, ובדיעבד הסיק מכך שכהנים שנמצאים במטוסים נכשלים בלי ידיעתם במעבר סמוך מדי לבית קברות.

היהודי יצר קשר עם הרב דב בעריש רפפורט, יו”ר’ועד משמרת הכהנים’ בלונדון בחסות המרא דאתרא, הגאון רבי אפרים פאדווה שליט”א, והודיע לו על כך, מיד כשנודע בוועד על המכשלה הם נכנסו לפעילות, אנשיו החלו בבדיקה יסודית של פרטי המקום ובחלקים הטכניים וההלכתיים הכרוכים במעבר זה.
ולבסוף מתברר שמדובר בבעיה רצינית המצריכה פתרון מהיר משום שבינתיים טסים רבים באותו מסלול.

באופן זמני יצאה ההוראה ברחבי העולם היהודי שכהנים לא ישתמשו בדרכים באזור הבעייתי.

חשוב לציין שבעיר ישנם שלושה בתי קברות. הקטן מביניהם שוכן בקרבת המוזיאון היהודי במרכז העיר ובו נטמנו הקדושים הי”ד שנספו על קידוש ד’ בגטו במהלך השואה האיומה. בית הקברות המפורסם בעיר הוא בית החיים המכונה ‘בית החיים הניאולוגי’ ובו ספונים גדולי עולם, ביניהם הצדיק רבי שמעון ב”ר דוד אופנהיים זצ”ל, שהלך לעולמו בשנת תרי”א, אחרי ששימש כראב”ד העיר פסט במשך למעלה מחמישים שנה ונפטר בגיל מאה. ציונו מצוי בקצה בית החיים ובקרבת מקום ממשית עובר מסלול הנחיתה המדובר. במסלול זה עוברים המטוסים במהלך המראתם ואז הם מצויים בגובה מועט מעל הקברים.

הגאון רבי אהרן דוד דונר שליט”א, חבר הבד”ץ של התאחדות קהילות החרדים בלונדון, נכנס לעובי הקורה והחל לבדוק מה ניתן לעשות. לרב דונר קשרים רבים ומסועפים עם רבנים רבים מכל קצווי העולם התורני וההלכתי והוא הפנה אליהם את הסוגיה הסבוכה.
נכון לעכשיו, כל עוד לא נמצא פתרון, אסור לכהנים לטוס במקום זה וכך פסקו כל רבני לונדון ובראשם המרא דאתרא הגר”א פאדווא שליט”א.
במקביל החליטו כאמור לפעול בשטח ביצירת קשר עם ממשלת הונגריה ובנסיון להשיג פתרון מעשי, להסיט את מסלול הנחיתות הצידה.

scaip_prevent_shortcode_addition:

category_sticky_post: 0





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.