האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

חשיפה ביוון: 668 מצבות יהודיות נחשפו בסלוניקי

‍‍יא טבת תשעג

ככל הנראה המצבות נותצו בשנות השואה, רב הקהילה היהודית הרב יואל קפלן ל’המבשר’: “מדובר בתגלית היסטורית חשובה ליהדות יוון”

מתוך עיתון המבשר | מאת א. למל | עשרה בטבת

חשיפה היסטורית בסלוניקי שביוון: משטרת יוון הודיעה ביום חמישי לכלי התקשורת במדינה כי נמצאו כ־668 מצבות של יהודים שהיו טמונות בחלקת אדמה בסלוניקי.
המצבות נחשפו במהלך עבודות בניה שנעשות במשך השנתיים האחרונות לבניית רכבת תחתית בעיר באזור בית הקברות היהודי. חוקרי המשטרה סבורים כי מצבות אלו נותצו לפני 70 שנה במהלך כיבוש הגרמנים.
רב הקהילה היהודית בסלוניקי הרב יואל קפלן אמר בשיחה לכתב ‘המבשר’: “מדובר בתגלית היסטורית חשובה ביותר ליהדות יוון.

במשך עבודות הבניה לבניית המטרו בסלוניקי נמצאו פה ושם מצבות יהודיות שנעקרו ממקומן במהלך מלחמת העולם השניה, אך כמות שכזאת היא באמת תגלית מדהימה”. לדבריו, בשנים האחרונות ביקש מראשי הקהילה היהודית לפעול למען שיקום מצבות אלו ואף דאג לתקציב הדרוש לכך, אך בפועל עדיין לא נעשה דבר. “כולי תקוה שתגלית מרעישה זאת תביא את הנהלת הקהילה לעשות בהקדם האפשרי למען שימור ושיקום המצבות שנמצאו המהווים גלעד ליהדות סלוניקי המעטירה ולגדולי עולם הקבורים בה”.

לדברי הרב קפלן בכל מקרה מדובר במצבות בלבד ואין חשש לקברים ולשברי עצמות.  מדובר במצבור של מצבות שנעקרו ממקומן והושלכו לתוך חפירה.

ראש הקהילה היהודית בעיר דוד שאלתיאל אמר לכלי התקשורת כי המצבות הן משנת ה’תק”ס עד למלחמת העולם השניה בה נהרגו לפחות כ־60,000 מיהודי העיר ע”י הנאצים ימ”ש. מציאת המצבות מגלה לנו על ההיסטוריה שלנו, כאשר בנוסף לשמות שצוינו על המצבות, מופיעים עליהן גם פרטים נוספים כמו תחום עיסוקו של הנפטר. “זה גילוי שלא היה כמותו עד היום”, אמר שאלתיאל.

יצוין כי מצבות רבות שנמ־ צאו בחלקת האדמה היושבורות ומנותצות, אך הערך הסנטימנטלי אליהן הוא רב בפרט שישנן מצבות שנותרו שלימות עסקני ארגון ‘לא תשכח’, גוף שפועל לתיעוד והנצחת בתי עלמין וקברי אחים באירופה מטעם ‘ועידת רבני אירופה’, שבראשות רבה של אוקראינה הרב יעקב דב בלייך ובניהול העסקן הרב אלימלך בודינגער, מבררים כעת בכל מקרה האם מדובר בקברים או רק בשברי מצבות.

בבדיקה מעורבים גם הועד להגנת קברי יהודים מלונדון שפעל בסלוניקי למניעת הקמת תחנת מטרו על שטח בית העלמין.





מונחי חיפוש נכנסים:

  • https://www zadikim net/?p=9525

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.