האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

הסדר טיעון על ציונו של ריב”ל שנמצא בחצרו של תושב ציפורי

‍‍כב תמוז תשעב

הושג הסדר טיעון במחלוקת על ציונו של ריב”ל שנמצא בחצרו של תושב ציפורי

מתוך כתבה בעיתון המבשר | הכתב: חיים מרגליות

אתמול הגיעה לסיומה המחלוקת סביב הקבר שנמצא בחצר ביתו של מיטש פילצר, תושב ציפורי שבגליל. על פי הממצאים, עלתה ההשערה כי מדובר בציונו של רבי יהושע בן לוי.

במערת הקבורה שנמצאה בחצרו, התגלו שתי כתובות ארמיות: הראשונה מצויה על משקוף הכניסה לחדר הקבורה:  כתובת זו מתחילה במילים: “הדן משכבה…” והמשכה לא ניתן לפענוח בשלב זה. הכתובת השניה, גם היא בארמית, חרותה על דלת האבן הראשונה, וצבועה אדום, וזו לשונה: “הדן משכבה דרבי יהושע בר לוי ספרה” (זה מקום משכבו [קברו] של רבי יהושע בן לוי הסופר). פילצר תכנן להקים צימר בחצר ביתו, הממוקם בשטח אתר העתיקות ציפורי. העבודות בוצעו ברשיון של רשויות החוק השונות וכן בהיתר של רשות העתיקות, שערכה סקר מקיף באתר, על מנת למנוע פגיעה בממצאיםארכיאולוגיים. בשלב מציאת המערה התגלעה המחלוקת בינו ובין רשות העתיקות, שאנשיה טענו כי הוא פגע בממצאים.
פילצר עצמו טוען כי מיד עם חשיפת המערה הופסקו עבודות הבניה ודיווח הועבר לרשות המקומית כנדרש. אולם לדבריו רשות העתיקות החליטה להחרים חלק מהממצאים. במהלך התקופה שחלפה התנהל משא ומתן מול גורמים שונים ברשות העתיקות על מנת להשיב את האבן עליה חקוקה הכתובת היחודית למקומה הטבעי – פתח המערה. לדברי פילצר, רשות העתיקות לא התנערה מחובתה להשיב את האבן למקומה אולם העניינים התגלגלו לסחבת משפטית. אתמול הרשיעה השופטת יונגגפר, סגנית נשיא ביתהמשפט השלום בנצרת, את מר פילצר – על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון – בשני אישומים, בעבירות של פגיעה בעתיקה או באתר עתיקות והשחתת פניהם, ובאיסור פעולות באתר עתיקות, ואיסור חפירה במקרקעין לגילוי עתיקות.

פילצר עצמו, שהודה בחלק מהאישומים במסגרת ההסכם, מסביר כי “במקום לרוץ שנים על גבי שנים בערכאות השונות ולהילחם על הצדק, העדפתי לסיים את הענין בחכמה, העיקר להחזיר את המצבה למקומה בהקדם”. הוא גם הביע תקוה כי “עכשיו לא יהיה לאף אחד תירוץ ואמתלה להשאיר את האבן מחוץ למקומה. אני לא יהודי דתי במובן המקובל של המילה,  אבל אני מרגיש שר’ יהושע בן לוי שמר עלי ועל משפחתי במהלך חיינו ואני מרגיש חובה מוסרית לשמור על מקום משכבו של התנא הקדוש”. במסגרת הסדר הטיעון נקבע מאסר על תנאי למשך שלושה חודשים, בתנאי שהנאשם לא יעבור במשך שלוש שנים עבירה מאלו שבהם הורשע, תשלום קנס של 20,000 ש”ח, וחתימה על התחייבות כספית בסך 30,000 ש”ח להימנע במשך 3 שנים מעבירות בהן הורשע.





מונחי חיפוש נכנסים:

  • https://www zadikim net/?p=9053

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.