האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

המאמצים נשאו פרי: אוהל מפואר הוקם בשאריגראד

‍‍יג טבת תשעב

אוהל תלמידי הבעש"ט בשאריגראד

אוהל תלמידי הבעש"ט בשאריגראד

שאריגראד‚ המאבק להצלת בית החיים בעיצומו
זה כשנתיים ימים מתחולל מאבק להצלת בית החיים היהודי בעיר שאריגראד שבאוקראינה

8
אברימי שיינברגר | אהלי צדיקים / י”ג טבת ה’תשע”ב

 

זה כשנתיים ימים מתחולל מאבק להצלת בית החיים היהודי בעיר שאריגראד שבאוקראינה בעת שהרב ישראל מאיר גבאי יו”ר האגודה קיבל ידיעה על כך שנוצרים העומדים לבנות 14 בתי תיפלה על בית הקברות היהודי, הפעילים הגיעו למקום ולאחר סריקה ובדיקה נמצאו במקום גם קבריהם של שניים מתלמידי הבעש”ט.

זמן קצר לאחר מכן הגיעו רבני הוועד להצלת בתי קברות יהודיים באירופה שע”י אהלי צדיקים בראשות הרבנים הגאונים רבי חיים אלעזר שיינברגר רבי חיים יהודה רבינוביץ ורבי מאיר סירוטה, יחד עם הרב ישראל מאיר גבאי ביקשו שראש העיר יגיע למקום על מנת לראות את חילול הקודש.

משראש העיר סירב, הזעיקו הרבנים וראשי אהלי צדיקים קבוצה מחסידים ויז′ניץ שהוביל הרה”ח יעקב שלמה שיין הי”ו, וערכו במקום הפגנה, ראש האופוזיציה בעיר (יהודי), הזעיק את ראש העיר בטענה שזה יכול לעלות לו בכיסאו, ראש העיר שהגיע למקום והתרשם מהרבנים שעמדו וזעקו את כאבם של כלל הציבור היהודי, והבטיח לבטל את האישורים שניתנו כדי לבנות את 14 בתי התיפלה הנקרא דרך אותו האיש ימ”ש, זאת תוך כדי שהרבנים ייקחו על עצמם לנקות ולגדר את המקום ולשמור על נקיונו.

באהלי צדיקים החלו כבר בימים שלאחר מכן החלו בניקיון בית החיים בעבודת יד כדי להוציא את כל הלכלוך שהצטבר במקום, המצבות שנפלו בעקבות השנים הורמו, תוך כדי העבודות התגלו מצבותיהם שעל קברי שלושה מתלמידי אור שבעת הימים הבעש”ט זיע”א, לאחר התייעצות עם רבני הוועד הוחלט להקים אוהל מעל קבריהם.

כשביקשה האגודה מראש העיר את האישורים לכך הוא התנה זאת בתנאי שהאוהל שיוקם במקום יהיה דומה לבית הכנסת של בעל ה”תולדות יעקב יוסף” שהיה רבה של העיר עד שגורש בידי המתנגדים, ואז העתיק את מקום מגוריו ואת בית מדרשו לעיר פולנאה שם נפטר ונקבר והוא טמון סמוך לציון ה”מוכיח”.

עם קבלת האישורים הנדרשים החל יו”ר האגודה הרב ישראל מאיר גבאי הי”ו במלאכת התכנון והבנייה של האוהל מעל קברי תלמידי הבעש”ט, ובשבועות האחרונים הסתיימה מלאכת בניית האוהל בתבנית בית מדרשו של בעל ה”תולדות יעקב יוסף”.

במהלך הזמן הזה תושבי המקום לא טמנו את ידיהם בצלחת וניסו להמשיך בדרכם על מנת לבנות את דרך אותו האיש ימ”ש על שטח בית החיים, ותוך כדי בניית האוהל אף שתלו עצים על חלק מהשטח הכל בכדי לתפוס עוד ועוד משטח בית החיים, בכל אותו זמן נלחמים הפעילים על מנת למנוע זאת מידם, ובחלקו הצליחו ובתי תיפלה לא נבנו יותר על שטח בית החיים, הבית הראשון שבנו עדיין לא הסתיים בנייתו והוא נמצא על השטח שעל גבול בית החיים.

בימים אלו ממשיכים ביתר הפעילות ובכוונתנו להקיף את בית החיים עם גדר, בנוסף אף נעמיד שומר ונגיע מפעם לפעם לראות מקרוב שלא מחללים את בית החיים.

באגודת אהלי צדיקים מבקשים לנצל במה זו ולקרוא לכל מי שנוסע לשפוך צקון שיח על קבריהם של גדולי האומה שלאורם אנו חיים, להגיע גם לבית החיים בשאריגראד הנמצא כמעט על הדרך בין אומן למז′יבוז′, להתפלל בקברם של תלמידי הבעש”ט, כשתושבי המקום רואים שמגיעים לבקר במקום הם נמנעים מלחלל את בית החיים, בפרט שכבר מובא בהקדמה לספר שער הכוונות של מהרח”ו, כי בקבריהם של גדולי עולם שאין רבים מגיעים לשם התפילות מתקבלות יותר.





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.