האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

קריסטשוב, אוקראינה: אוהל חדש מעל ציון קדשו של הרה”ק רבי משה מקוריסטשוב זי”ע

‍‍יג כסלו תשף

קריסטשוב, אוקראינה: אגודת ‘אהלי צדיקים – גדר אבות, הקימה אוהל חדש מעל ציון קדשו של הרה”ק רבי משה מקוריסטשוב זי”ע


חיים לייפר | צדיקים.נט | י״ג כסלו תש״פ


בית הקברות נהרס בידי המקומיים ועל שטחו הוקמו בנייני מגורים | הרב ישראל מאיר גבאי הקים מצבת זיכרון לזכרם של הצדיקים שנטמנו במקום על פי עדותו של היהודי האחרון שזכר במדויק את מיקומו של האוהל

בעיר קוריסטשוב שבמחוז ז’יטומיר באוקראינה, סיימה אגודת ‘אהלי צדיקים – גדר אבות’ לשפץ בשבוע האחרון את המתחם שגודר במיוחד לפני כעשור שנים, להצבת מצבת זיכרון לקדושי עליון שנטמנו בבית החיים שנחרב, בו היו קבורים גם מאות יהודים מתושבי קוריסטשוב.

שטח בית הקברות חולל ברובו והפך לשטח בנוי, בו מתגוררים ערלים מקומיים שהסירו את המצבות בחסות השלטון הקומוניסטי שהעלים עין במכוון ממעשי הוונדליזם בבית הקברות היהודי בקוריסטשוב. יו”ר האגודה הרב ישראל מאיר גבאי, שהגיע בפעם הראשונה לקוריסטשוב בשנת תשס”ח, נדהם לגלות את חילולו של המקום הקדוש בו נטמנו גם צדיקים מפורסמים מגזע בית טשערנאביל, אך את הנעשה לא היה להשיב מאחר והמקומיים קבעו עובדות בשטח והם נמצאים שם על מנת להישאר. גידור בית הקברות או הקמת אוהל לזכרם של הצדיקים הטמונים במקום, לא היו מעשיים מהסיבה הזאת שמדובר בשטח מגורים.

בלית ברירה, כמו במקומות אחרים שמעשים כגון אלו התרחשו למרבה הצער והכאב, הקימה אגודת ‘אהלי צדיקים – גדר אבות’ מצבת זכרון בקצה המתחם בו שכן בעבר בית הקברות על מאות מצבותיו, עליה נכתב כי המקום הזה הוא: ‘בית הקברות העתיק של קהילה קדושה קארסטשוב, במקום זה עמד אוהל על קברו של הרה”ק רבנו משה מקארסטשוב זי”ע, בן הרה”ק רבנו מרדכי המגיד מטשערנאביל זי”ע ונכד הרה”ק רבנו אהרן הגדול מקארלין זי”ע, נלב”ע י”ח טבת תרכ”ו לפ”ק’. המצבה שהוקמה כאמור לפני כעשור, עומדת בחצר פרטית של אחד המקומיים ואליה רוצף שביל גישה.

בהשגחה פרטית מצא הרב גבאי את היהודי האחרון שנותר בקריסטשוב, קשיש מבוגר כבן תשעים, והלה זכר היטב את מיקומו המדויק של אוהל הצדיקים שהיה בקריסטשוב לפני שהערלים השתלטו על המקום והרסו את המצבות. על פי עדותו הנאמנה של היהודי המקומי, שאף טרח והגיע בשארית כוחותיו להצביע על המיקום המדויק, הקים הרב גבאי את המצבה הנזכרת.  

בשבוע האחרון שוב ביקר הרב ישראל מאיר גבאי בקוריסטשוב ונחרד לראות את ההזנחה הרבה שפשתה במקום, כתוצאה מפגעי החורפים הקשים של אוקראינה, שהחלו גם עתה להופיע עם תחילת ירידת השלגים הכבדים באזור זה. לאור זאת מיהר הרב גבאי להקים אוהל פתוח מעל המצבה שהוקמה לפני שנים ומעליו גג שימנע את מפולות השלגים על המצבה.

בנוסף לכך הוצב שלט חדש עליו נכתב כי בבית החיים זה נטמן גם הרה”ק רבי צבי הירש מגיד מישרים דקהילת קארסטשוב, שהיה מחותנו של הרה”ק רבי מנחם נחום מטשערנאביל זי”ע בעל ‘מאור עיניים, מאחר ובנו הרה”ק רבי אברהם מקוריסטשוב זי”ע היה חתן ה’מאור עיניים’, ומנוחתו כבוד בבית החיים זה.

 





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.