האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

שיקום בית העלמין בקוזובה שבאוקריינה

‍‍כט סיון תשעט

Nיוצאי העיירה קוזובה באוקראינה, מסיימים בימים אלה את שיקומו של בית העלמין , זאת לאחר כמה שנים של עבודות מחקר


חיים מושקוביץ | קברי צדיקים | כ״ט סיון תשע״ט


זה מספר שנים שמשפחת רוטנברג מארה”ב, הנמנים על נכדים למשפחת רבני קוזובה שראשי אבותם היו טמונים בבית העלמין בקוזובה, החלו לטפל בבית הקברות ולגדר את שטח בית העלמין, להשאיר שם ושארית למקום זה שהיה מלא במאות מצבות עד ימי המלחמה ושלטון הקומוניסטים.

הגדר נבנתה בפעילות של ארגון ESJF שמקבל תקציבי עתק מהאיחוד האירופי.

עם השלמת פרויקט הגידור, החליט הרב ישראל מאיר גבאי יו”ר אגודת אהלי צדיקים, לבדוק את שאח בית העלמין בתקווה למצוא בו כל זכר.

בבדיקה שטחית התגלו יסודות של שני אוהלים, ויתכן שהיו שם אפילו שלשה אוהלים של רבני העיר וחשובי העדה. הרב גבאי נרתם למלאכת הקודש לגדר את המקום בו נמצאו יסודות האוהלים ושברי מצבות, בנה מעליהם גג וצבע את כל המתחם של הקברים לסימון ולזיהוי בידי המבקרים במקום.

בנסיון נוסף להתחקות אחר העבר, נועד הרב גבאי עם הכומר המקומי על כדאי שיחה הוביל אותו הכומר אל חצר הכנסייה, שם גילה הרב גבאי למרבה ההפתעה שברי מצבות שנלקחו מבית הקברות, בהסכמת הכומר הושבו המצבות למתחם האוהלים שחשף הרב גבאי בקוזובה ועתה הושלמה מלאכת השיפוץ והחידוש בכלילת יופי.

על פי הרישומים של הנקברים במקום שנמצאים אצל משפחת רוטנברג, טמונים בקוזובה רבנים חשובים וצאצאי צדיקים מגזע הרה”ק ה’בני יששכר’ זי”ע, הרה”ק רבי מרדכי מזוועהיל זי”ע, הרה”ק רבי אלכסנדר מקאמרנא זי”ע ועוד.

category_sticky_post: 0





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.