האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

אור הגנוז: תגלית מרעישה בברדיטשוב: נחשף קברו הנעלם של רבי מאיר יחיאל הלוי קמינר זצ”ל

‍‍כח אדר א' תשעט

חשיפה מרגשת נוספה השבוע בעולם החסידות, במסגרת שרשרת הפעילות העניפה של מכון ‘אור הגנוז’ בתקופה האחרונה.


משה מושקוביץ | קברי צדיקים | כ”ח אדר א’ תשע”ט


אחד מגדולי היחסנים בדורו, היה הגאון רבי מאיר יחיאל הלוי קמינר. בן אחר בן לבעל ה’מגן אברהם’, נכד רבי פייבלי קמניצער, שזכה בזיוו”ר להיות חתן המלך בעל ה’ברוך טעם’ זי”ע. זוגתו ע”ה, נפטרה בגיל צעיר, ורבי מאיר יחיאל בנה את ביתו בשנית בעיר ברדיטשוב. רבי מאיר יחיאל היה אביו של הגאון החסיד רבי יודל קמינר זצ”ל חותנו של מרן בעל ה’שפת אמת’ זי”ע.

בכל ספרי ההיסטוריה לא צוינו ולא נודע משפחת חותנו בזיוו”ש. תאריך הפטירה היה ידוע, שם נראה בעליל שר’ מאיר יחיאל אף הוא לא האריך ימים ל”ע, אך גם מקום קבורתו בברדיטשוב לא נמצא, למרות חיפושי המשפחה.

בית העלמין העתיק של ברדיטשוב סבל מפגיעות והשחתה, כמו גם שממון כתוצאה מהזנחה רבת שנים. במקום שרר בלבול רב ושברי המצבות הפזורים הקשו על איתור קברי הנפטרים במקום.

מכון אור הגנוז השם לו מטרה קדושה לחשוף קברי אבות ברחבי אירופא ואף זכה בסייעתא דשמיא לגילויים מפעימים של ציוני קודש וגילויים היסטוריים, נרתם למשימת האיתור הנכבדה.

במהלך פעילות המחקר פנה המכון לרבה של ברדיטשוב, הרב משה טאהלער שליט”א הפועל בבית העלמין מטעם “ועד הרבנים לענייני בית העלמין ברדיטשוב”.

הרב טאהלער השקיע בעבודת השיקום במקום עבודה כבירה, כאשר ועד הרבנים לוקח על כך חסות להשלמת עמל הקודש. בפעילות חיפוש יסודית נמצאה מצבת קברו של רבי מאיר יחיאל ואף מיקומה המדוייק. הוברר כי זהו בלי ספק מקום מנוחתו, ואלפי צאצאיו, בהם משפחות ראשי אלפי ישראל, יזכו מעתה לפקוד את קברו הסמוך ונראה לאהל הקדוש של סניגורן של ישראל רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי”ע.

וזהו נוסח מצבתו: …האברך בנן של קדושים שר וטפסר מו’ מאיר יחיאל הלוי ז”ל נכד הרב הצדיק החסיד המפור’ מו’ שרגא פייביל קאמינר מווארשי זצ”ל וחתן ה”ה מו”ר יוסף ליב קאמינקע מפה. ווי לן על האי שופרא דבלה בע’ אשר נצחו אראלים את המצוקים ונחשכו כל מאוריו עד כי אמרו כל רואיו כהרף עין נראה לי בבית ואיננו כי לקח אותו אלוקים, “והאלקי’ ד’מאיר יחיאל יענהו” (=בגימ’ תר”ז) שתנצבה נפ’ בדרח מרחשון

בגילוי קברו נמצא כתוב שם חותנו ה”ה מו”ר יוסף ליב קאמינקע. ואכן נמצאה בצד ימין מצבתו, שם נראה כי נפטר שתים עשרה שנה לאחר חתנו האברך: …הרבני הישיש חכם מפורסם עסק בצרכי ציבור בגופו ומאודו מוהר”ר יוסף ארי’ ליב במוהר”ר שמואל קאמינקע נפטר בשם טוב יום ה ךא אדר תר”ך שנת לפניך צדקך כבוד ה’ אז יאספך.

לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם המכון במספר: 077-2520392 או בכתובת המייל: [email protected]

scaip_prevent_shortcode_addition:

category_sticky_post: 0





תגובה אחת אל “אור הגנוז: תגלית מרעישה בברדיטשוב: נחשף קברו הנעלם של רבי מאיר יחיאל הלוי קמינר זצ”ל”

  1. כתבתם כי רבי מאיר יחיאל קמינר היה חתנו של רבי יוסף לייב קאמינקע מברדיטשוב, כמ”ש על המצבה וחתן ה”ה מו”ר יוסף ליב קאמינקע מפה.
    אבל אם תראו היטב כתוב על המצבה וחתנו, ולא כתבו וחתן. משמע שרבי יוסף לייב היה חתן רבי יחיאל קמינער ולא חותנו. אז מה נכון???

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.