האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

פולין, מחנה חלמנו: שרידי הקדושים הובאו לקבורה

‍‍ט חשון תשעט

שרידי הקדושים שנרצחו ב’חלמנו’, מחנה ההשמדה הראשון הידועה

לשמצה על אדמת פולין הובאו בימים האחרונים לקבורה ע”י מכון ‘שם עולם’. השרידים שהיו פזורים על פני שטח נרחב במתחם המחנה שבקרחת היער, מקורם בגופות הקדושים שנשרפו ונעקדו עקה”ש.


מתוך המבשר | א.למל | ח׳ חשוון תשע״ט


מחנה ההשמדה חלמנו היה מחנה השמדה במערבה של פולין, בסמוך לכפר חלמנו שעל נהר נר, כ־60 ק”מ מצפון מערב לעיר לודז’. היה זה מחנה ההשמדה הראשון שהוקם על ידי הנאצים ימ”ש, והקמתו היוותה קפיצת מדרגה בשלבי התפתחות הפתרון הסופי כשבפעם הראשונה בוצעה השמדה של יהודים באמצעות גז, היה זה האתר הראשון שבו בוצעה ההשמדה במקום קבוע, והאתר הראשון שבו נשרפו גופות הנרצחים הי”ד.

משלחת מיוחדת של מכון ‘שם עולם’ בראשות הרב אברהם קריגר, הגיעה לאחרונה לאזור וגילתה כי מדי יום מתגלים שרידים חדשים בכל שטח המחנה. “כשהגענו לשם, גילינו ואספנו בעצמנו מהאדמה, שרידים שהיו מפוזרים ובתחילה לא זיהינו כשברי שלדים.

שטח המחנה משמש כיום כפארק והפולנים מסתובבים שם עם עגלות וילדים ובוודאי דו־ רכים גם על חלקי גופות יהודים שנרצחו שם. הפולנים בחרו לטפל בזה בצורה מזלזלת שלא מכבדת את זכרם של היהודים וכך זה נראה’, מספר הרב קריגר. משפחתו של הרב קריגר נספו במחנה ‘חלמנו’ מה שהפך את טקס הקבורה למצמרר ומרגש עוד יותר עבורו. “אחרי שאספנו את חלקי העצמות שמצאנו הבאנו אותם לקבורה יהודית, קראנו קדיש.

המחשבה שאולי אני קובר את שרידי הגופות של אחד מבני משפחתי היתה מטלטלת, אולי הקשה ביותר שעברתי מכל עשרות הפעמים שהגעתי לחלמנו“, משחזר הרב קריגר. לדבריו, התעלמות הפולנים

מהתרחבות התופעה המזעזעת והדרך בה בחרו לטפל בנושא, מדגישה את הלך הרוח בפולין בראשות ההנהגה, שמנסה להר־ חיק, לטייח ולטשטש את עקבות המלחמ והרצח של מליוני היהודים





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.