האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

נפתרה תעלומת בית העלמין בעיירה קוזמיר

‍‍יז תמוז תשעח

העירייה שנתנה את חסותה להרס בית העלמין היהודי קוזמיר שבפולין בו טמון הרב יחזקאל מקוזמיר זצוקל ונתנה יד להרס בית העלמין והפיכתו למגרש כדורגל


משה מושקוביץ | קברי צדיקים | י”ח בתמוז תשע”ח


במשך שנים, הוסתר בית הקברות העתיק בעיירה קז’ימירז’ דולני והיה בגדר תעלומה,לבקשת חסידות מודזיץ מארגון ג’נריישנס העוסק בהחזרת ושימור נכסי יהודים בפולין, נעשתה חקירה סמויה, המגלה כי בית הקברות במרכז וקברו של הצדיק רבי יחזקאל, שחולל בעבר על ידי הגרמנים, עתיד ממש בימים הקרובים להיות מגרש המשחקים של בית הספר. עוד התברר כי חלקו של מבנה בית הספר החדש, עומד על קברי יהודים מהמאה ה-19. בתחילת חודש יוני האחרון. התקיימה הפגישה הראשונה עם ראש העיר קוזמיר, הועלו טענות החסידים שאין באפשרותם לפקוד את ציונו של הצדיק רבי יחזקאל מקוזמיר,ובנוסף זעקו חמס כי בית הקברות הינו קרקע פרטית השייכת למשפחות הנפטרים וביניהם יורשיו של הצדיק. ראש העיר הסביר כי אינו בסמכותו לקבל החלטות מבלי להיוועץ עם הנהלת העיר. לשם כך, נקבעה פגישה נוספת של אנשי ארגון ג’נריישנס עם הנהלת העיר, בה נטלו טלו חלק ראשי המחלקות וכן ראש העיר והיועץ המשפטי. בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר, (סוף חודש יוני) הגיעו אנשי ג’נריישנס בליווי היועצים המשפטיים שלהם. בפגישה נכחו ראש העיר וראשי המחלקות שבעיריה. מאיר בולקה ואנשיו שטחו את טענותיהם תוך שהם מותירים מגוון רעיונות ואפשרויות מקוריות למציאת פתרונות הולמים לקיומו של בית הקברות כשלצידם הוכחות וממצאים המוכיחים מעבר לכלספק כי בית הספר נבנה על קברי יהודים וכן מגרש המשחקים עומד על בית הקברות שבמרכזו קברו של הצדיק. הטיעונים לא שכנעו את ראש העיר ואנשיו כי מדובר בחילול קברים, יתרה מזאת, הובאו פתרונות של פיוס לקירוב בין הצדדים כמו סיוע במימון מגרש משחקים חליפי או פתרונות משפטיים שיסיעולהשבת בית הקברות לקהילה או לחסידים לצורך בניית הציון, כשהם מציגים הוכחות חותכות וברורות כולל דוחות ארכיאולוגים מלווים בתמונות ובעדות של הארכיאולוג המומחה שיסודות בית הספר נבנו על קברים וכן מגרש המשחקים הואלמעשה בית קברות שחולל משנת 1940 עד היום.

לראש העיר ואנשיו הובהר שבאם לא יגלו נכונות למציאת פתרון הולם, הרי שהארגון רואה עצמו חופשי לפעול בדרכיםהעומדות לרשותו כדי לפעול את מניעת פתיחת בית הספר וכן השבת בית הקברות לבעליו כשהארגון מסתמך על החוק הפולני בעניינים אלו.

עם תום הפגישה, הועבר הטיפול בתיק זה לידי עורכי הדין של  ג’נריישנס וכבר בסוף השבוע שעבר הוגשו התביעות.

scaip_prevent_shortcode_addition:

category_sticky_post: 0





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.