האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

בית העלמין באומן בסכנה

‍‍ג ניסן תשעו

בית העלמין באומן הנמצא במרחק הליכה מציון רבי נחמן מברסלב בסכנה

משה מושקוביץ | קברי צדיקים | כ׳ ניסן תשע״ו

זה כמה חודשים שגויים מקומיים מנסים להשתלט על ‘בית החיים’ החדש, באומן בו נטמנו גדולי תלמידי וחסידי ברסלב, ביניהם ר’ אברהם בן ר’ נחמן חזן זצ”ל מחבר הספרים ‘ביאור הליקוטים’ וספר ‘כוכבי אור’, ר’ נפתלי הערץ ב”ר יהודה ויינברג מגדולי תלמידי רבי נחמן מברסלב זיע”א, ועוד גדולי וחסידי ברסלב, שהתגוררו באותה תקופה בעיר אומן וונקברו בבית הקברות החדש.

כידוע, באוקריינה, לאחר השואה, השתלטו הגויים ברחבי המדינה, על כל רכוש יהודי, שעלה ברוחם, כמו״כ הרסו בתי כנסת רבים שעדיין לא חוללו, במיוחד ידועה על השוד שערכו בבתי הקברות, עד היום ניתן לראות בכל אוקריינה, על ריצפת בתיהם של הגויים את המצבות עם כיתוב השמות היהודים שהשתמשו השודדים עם המציבות כריצוף לביתם.

בשנים המאוחרות יותר לאחר ש’בית החיים’ נהרס כליל. לפני כשני עשורים, נסע ראש אגודת ‘אוהלי צדיקים’ הרב ישראל מאיר גבאי ביחד עם רבי יואל שטרקס ז”ל שהתגורר באותם שנים בעיר אומן, ר’ יואל הכיר את ר’ אברהם ב”ר נחמן מהפעמים הרבות שהתארח בבית משפחתו, וגם מקום קבורתו עדיין היה חרוט בזכרונו. בעזרת עדותו של רבי יואל שטרקס ובבדיקת תצלומי אוויר ישנים הצליח הרב ישראל מאיר גבאי לגלות ולזהות את מקום קבורתו המדוייק של ר’ אברהם ב”ר נחמן.

כל הנ״ל ידוע, גם לאיכרי וגורי הסביבה, אלא שעתה המקומיים טוענים שהיהודים אינם פוקדים את המקום. ולכן הם מבקשים לספח את שטחו בית הקברות הנ״ל, ולהכריז על המקום כשטח בית קברות נוכרי.

עסקני ברסלב מבקשים מציבור הנוסעים לאומן, להראות נוכחות במקום ולפקוד את קברו של ר’ אברהם בר’ נחמן זצ”ל – נוכחות במקום תסייע להמשך קיומו של בית החיים בו טמונים יהודים רבים.

category_sticky_post: 0





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.