האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

“תגלית היסטורית בבית העלמין ב”ברדיטשוב

‍‍כב סיון תשעה

מתוך עיתון המבשר |  א. למל | יום רביעי כ״ב סיון תשע״ה

בארדיטשוב אוהל

אוהל הרה”ק מבארדיטשוב

רב העיר ברדיטשוב, הרב משה שמואל טאהלר בשיחה ל’המבשר’: “מדובר בתגלית היסטורית ימים ספורים לפני יום ההילולא, במסגרת שיקום בית העלמין בברדיטשוב אנו מגלים כמעט מדי שבוע. תגליות חדשות ומעוררות ענין תגלית היסטורית בברדיטשוב.

בשבוע האחרון, כשבוע לפני יום ההילולא, התגלה בבית העלמין הישן בברדיטשוב שבאוקראינה ציונו של הרה”ק רבי דן מראדוויל זי”ע, האדמו”ר השני לבית ראדוויל, בן הרה”ק רבי יצחק מראדוויל זי”ע, וחתנו של הרה”ק ה’אוהב ישראל’ מאפטא זי”ע הרה”ק רבי דן יונגרלייב מראדוויל זי”ע, היה בנו של הרה”ק רבי יצחק יונגרלייב מראדוויל זי”ע בעמח”ס ‘אור יצחק’, שהיה אבי חסידות ראדוויל, בנו השלישי של הרה”ק המגיד מזלאטשוב זי”ע.

עם פטירת אביו הרה”ק ר’ יצחק זי”ע בי”א אייר תקצ”ה, נקרא הרה”ק רבי דן לשוב לעיר מגוריו של אביו, ראדוויל שבאוקראינה, והוכתר על ידי החסידים כאדמו”ר השני לבית ראדוויל, ולהמשיך באוקראינה את שושלת זלאטשוב.

רב העיר ברדיטשוב ושליח חב”ד, הרב משה שמואל טאהלר אמר בשיחה נרגשת עם כתב ‘המבשר’: “מדובר בתגלית היסטורית שכן עד היום לא היה ידוע מקום קבורתו של הרה”ק ר’ דן מראדוויל זי”ע, וכעת התגלה בפעם הראשונה כי הוא טמון בבית החיים בברדיטשוב. “דבר נוסף והחשוב ביותר הוא שעד היום היה ידוע שתאריך פטירתו הוא בכ”ה ניסן, אך מפענוח המצבה מתברר ללא ספק כי התאריך האמיתי הוא כ”ה סיון, דהיינו ביום שישי הקרוב.

כעת לראשונה מזה מספר דורות מתאפשר לפקוד את קברו ביום ההילולא, וכך אני מתכוון לעשות בע”ה”. הרב טהאלר מציין עוד כי “במסגרת שיקום בית העלמין בברדיטשוב אנו מגלים כמעט מדי שבוע תגליות חדשות ומעוררות ענין היסטורי רב. ציונו של הרה”ק מראדוויל זי”ע התגלה במסגרת הפרויקט שהותחל בו לפני כשנה לשיקום בית החיים העתיק בעיר ברדיטשוב. מדובר בשטח ענק בן 120 דונם, הנמצא מאחורי אוהל הרה”ק ה’קדושת לוי” זי”ע. שטח שעמד בשממונו מאז השואה ועד היום. היום. במהלך העבודות שנעשו בשטח, נחשף מתחת לפני הקרקע שטח גדול ובו מאות קברים עתיקים השמורים במצב מצוין, כשעל חלק מהמצבות אפשר לקרוא את מה שנחקק עליהם בהם שמותיהם של אדמו”רים ורבנים. עד עתה הצליחו לגלות מאות קברים, ביניהם קבריהם של צדיקים נכבדים ובראשם עשרות צאצאיהם של מרן אור שבעת הימים הבעש”ט, וצדיקים אחרים מתלמידיו, ועוד. הרב טהאלר מספר כי עד עתה הושקע בפרויקט חשיפת בית העלמין הון עתק, וכדי להגיע לגילויים נוספים צריכים את עזרתם של נדיבי לב מבני משפחות הצדיקים ועמך בית ישראל המבינים את חשיבות הענין.

הרב טאהלר סיפר עוד כי מדובר בעבודה עדינה ביותר, הנעשית בטכניקות ייחודיות שהובאו במיוחד למקום, בכדי שלא לפגוע במצבות העתיקות, ולהציל כמה שיותר.

יצוין כי עבודות השיקום נעשות ע”י ועד הרבנים לענייני בית העלמין בארדיטשוב





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.