האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

מהפך בקהילה היהודית בבירת גרמניה

‍‍ד אלול תשעב

הרב טייכטל: “אני עומד נרעש ונרגש מהתפקיד רב האחריות שהוטל עלי בתקופה רבת אתגרים זו, ואני מתפלל לסיעתא דשמיא שתלווה אותי על כל צעד ושעל”

מתוך עיתון המבשר | א. למל

בצעד מפתיע וחסר תקדים, הודיעה הנהלת הקהילה היהודית בברלין על מינויו של הרב יהודה טייכטל, רב קהילת חב”ד בעיר, לתפקיד הרב הראשי לבירה הגרמנית.
ההחלטה התקבלה פה אחד בישיבת הנהלת הקהילה היהודית הוותיקה, והודעה על כך ניתנה בנאום חגיגי שמסר נשיא הקהילה, ד”ר גדעון יפה,  במהלך אירוע מיוחד שנערך לשם כך בבנין העתיק של בית הכנסת בברלין.
דבר המינוי הפתיע רבים שכן חרף המקום הבולט שנשמר לרב טייכטל בקרב יהודי הקהילה, שררה מתיחות בין הקהילה הגרמנית הוותיקה לבין בית חב”ד בניהולו של הרב טייכטל, היות והקהילה נטתה עד כה לזרמים שונים ביהדות, וגורמים בהנהגתה לא ראו בעין יפה את פעילותו של הרב החרדי בברלין.

אולם לפני פחות משנה, אירע מהפך כאשר בבחירות שנערכו לנשיאות הקהילה, נבחר ד”ר גדעון יפה ברוב גדול. יפה נחשב לאורתודוקסי באופן מובהק. בחירתו אכן לא התקבלה על ידי ההנהגה הישנה שדרשה בחירות חוזרות. אולם בבחירות החוזרות שנערכו, זכה יפה ברוב גדול עוד יותר, ובתקופה האחרונה החליט האחרון על בחירת רב חרדי לקהילת ברלין, את ההודעה על כך מסר נשיא הקהילה היהודית, במהלך ביקור מיוחד שעורך במקום הרה”ר הג”ר יונה מצגר, השוהה בגרמניה במסגרת המערכה על ברית מילה במדינה.

יצוין כי הקהילה היהודית בגרמניה היא אחת הוותיקות בעולם והוקמה לפני כ־150 שנה. בשנים שבין שתי המלחמות התפצלה הקהילה לשניים – הזרם האורתודוקסי, בראשות הגאון רבי עזריאל הידלסהיימר פרש והקים קהילה נפרדת – ‘עדת ישראל’, שהוכחדה בשנות השואה. כיום נותרה בעיר הקהילה היהודית, שעליה נמנים כ־11 אלף חברים, והיא מקיימת פעילות מגוונת, מתנהלת מתוך בנין הקהילה המפואר ונהנית מתקציבים ממשלתיים נדיבים.

במעמד ההכתרה חתמו ראשי הקהילה על כתב הכתרה מפואר, שאליו הצטרפו הרבנים הגאונים רבי פנחס לייבוש פדווא ורבי יעקב דוד שמאהל, דייני ‘בית דין צדק ברלין’, השוהים בימים אלה בעיר, וכן הרה”ר הג”ר יונה מצגר. בשיחה שקיים אתמול כתב ‘המבשר’ עם הרב טייכטל, שעות ספורות לאחר המינוי, אמר: “אני עומד נרעש ונרגש מן התפקיד רב האחריות שהוטל עלי בתקופה רבת אתגרים זו, ואני מתפלל לסיעתא דשמיא על כל צעד ושעל”. עוד אמר: “דומה שעוד לא היתה תקופה גורלית שכזו ליהודי גרמניה בעשרות השנים האחרונות, כאשר איסור לעריכת ברית מילה עומד על הפרק. כבר היום, במהלך היום הראשון לכהונתי, אני מקיים מרתון של פגישות בענין זה יחד עם הרה”ר הרב מצגר עם אישים בכירים בפוליטיקה הגרמנית, ותקוותי שחפץ ה’ בידינו יצליח”.





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.