האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

חשיפה | קברו האבוד של ה’ברכת שמואל’

‍‍ח שבט תשעב

אותר קברו של ר’ ברוך בער לייבוביץ, מראשי עולם התורה בליטא • הקבר אותר בבית הקברות בווילנה – רגע לפני שנהרס • ‘בחדרי חרדים’ עם הסיפור המרתק וחובק העולם

מתוך אתר בחדרי חרדים 00:03 02/02/2012

בשיחת התארגנות (צילום: בחדרי חרדים)

בשיחת התארגנות

(צילום בחדרי חרדים)

בימים האחרונים נחשף מיקום קברו של ה’ברכת שמואל’, הגאון רבי ברוך בער (דב) ליבוביץ’ זצ”ל, ראש ישיבת קמניץ.
רבי ברוך בער נפטר בה’ בכסליו שנת ה’ת”ש, לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה. בהלוויתו השתתפו רבים מגדולי ישראל שנמלטו באותה תקופה בוילנא, וביכו את פטירתו ואת החלל העצום שהותיר.

על פי צוואתו נקבר ה’ברכת שמואל’ סמוך לקבר אביו, בבית הקברות העתיק ז’ארצע בוילנא, שבו כבר לא נהגו לקבור היות והיה מלא עד אפס מקום.
למרות זאת, בהוראתו של הגאון רבי חיים עוזר גרודז’ינסקי, קויימה צוואת המנוח, ור’ ברוך בער נקבר בשביל בית הקברות, סמוך לקברו של אביו.
על אמיתת פרט זה ומקום הקבורה הייחודי, העידו לאחרונה תלמידיו האחרונים של רבי ברוך בער שעודם חיים עמנו היום והשתתפו בהלוויה. ועדות זאת הייתה מכריעה בתהליך מציאתו של הקבר.

כך נעלם הקבר

איך נעלם קברו של ר ברוך בער?

כמה חודשים לאחר פטירת ה’ברכת שמואל’, נכבשה וילנא על ידי הצבא הגרמני, יהודים רבים נטשו את העיר, ועד כמה שידוע – לא הספיקו יהודי העיר להקים מצבה על קברו.

בית הקברות נהרס בחלקו על ידי הקומוניסטים בשנות החמישים, ואף נבנו על חלקים ממנו כבישים ובניני מגורים. רוב רובן של המצבות הוסרו והשלטון הקים במקום אנדרטה שנבנתה מעשרות מצבות עקורות, לציין כי המקום היה בעבר בית קברות יהודי.

עם קבלת עצמאותה של ליטא, ריחפה סכנה ממשית על הרס שארית בית הקברות, ועסקנים רבים ניסו לעלות על עקבות הקבר בכדי להצילו, אך כל המאמצים עלו בתוהו.

במהלך השנים האחרונות התפתחה העיר וילנה והחלה בה תנופת בנייה חסרת תקדים, בבית הקברות נסלל כביש חדש כדי ליצור דרך גישה למתחם הקונסוליות הנמצא סמוך לבית הקברות.

בשל הסכנה לבית הקברות בכלל, ולקברו של רבי ברוך בער בפרט, נכנסו לפעולה כמה ארגונים העוסקים במלאכת ההגנה על קברי יהודים: אתרא קדישא, הוועד להצלת קברי קדמונים ואהלי צדיקים, כל אחד בתחומו סייע במאמצים מרובים להגיע למציאת הקבר האבוד, כאשר הם מנסים להיעזר במפות מפורטות של בית הקברות שנמצאו בארכיונים של ממשלת פולין.

בזכות המפות

לאחר מאמצים מרובים, בהתחשב במכלול העדויות שניצבו בפני המחפשים, איתרו המחפשים את הקבר בדיוק במיקום המתואר, שלא בשורה אחת עם שאר הקברים ובמיקום העונה לתיאור הקבורה.

לצורך קבלת האישורים לבנות גישה ואוהל על קברו, וכן במטרה לגדר את בית הקברות ולהחיל חוק שימור על המקום. נעזרו העסקנים השונים בראש הקהילה היהודית בוילנא ובסיועם של נגידים ידועי שם בארה”ב התקדם תהליך קבלת האישורים ובניית האוהל והגדר.

לצורך בניית הגדר מתבצעת בימים אלו מגבית כספית בחו”ל עקב ההוצאות הרבות של בניית הגדר באורך של כ-10 קילומטר.

על הפרוייקט מנצח נכדו וממשיך דרכו של רבי ברוך בער – ראש ישיבת פוניבז’ וקמניץ הגרח”ש ליבוביץ’.

“לצורך כך ביקש הגרח”ש משני בניו הרבנים ר’ יעקב משה ור’ עוזיאל לנסוע למקום ולפקח על הפרוייקט מקרוב, לרבות כל הנושאים ההלכתיים המורכבים אשר הובאו בפני גדולי הפוסקים.

בני המשפחה מסרו ל’בחדרי חרדים’ כי הם מודים לכלל הארגונים המעורבים על ההשקעה העצומה”.

“מייד לאחר הפשרת השלגים נתחיל בהקמת אוהל במקום”, הם אומרים, “וכך, לקראת יום השנה הקרוב של ה’ברכת שמואל’ שיחול בתחילת החורף הבא, נוכל לברך על המוגמר”.

במקביל מתוכננת נסיעה רבת משתתפים בהם גדולי ישראל מהארץ ומהעולם, כדי להשתתף במעמד הקמת המצבה והאוהל”.





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.