האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

נחשפו יסודות אוהל הרה”ק מדראהביטש זצ”ל

‍‍כט סיון תשעא

התרגשות בקרב חסידי שושלות סאטמר-סיגעט-צאנז: נמצאו יסודות האוהל שהיה על קברו של רבי אלעזר ניסן טייטלבוים זצ”ל מדראהביטש, בנו של ה’ישמח משה’ • כך זה קרה

נחשפו יסודות אוהל הרה”ק מדראהביטש זצ”ל
ישעיהו בוימל, בחדרי חרדים 16:35 01/07/2011
DROCITSH
בית המדרש בדרוביטש

בשורה מרגשת לחסידי שושלות סאטמר-סיגעט-צאנז בכלל ולצאצאי הרה”ק רבי אלעזר ניסן טייטלבוים זצ”ל מדראהביטש, בנו של הרה”ק רבי משה טייטלבוים זצ”ל מאיהעל, בעל ה’ישמח משה’ בפרט: התגלו היסודות של האוהל שהיה על קברו של רבי אלעזר ניסן, בבית העלמין העתיק בעיר דראהביטש שבמערב אוקראינה, הקרויה כיום דרוגוביץ’, לאחר שבית הקברות חולל בידי הזדים הנאצים ימ”ש במהלך השואה, ומאז נעלמו עקבות הציון.

בבית העלמין זה נטמנו צדיקי וגדולי עולם נוספים כמו הגה”ק רבי יקותיאל זלמן סג”ל זצ”ל אבד”ק דראהביטש, הגה”ק רבי יצחק חיות זצ”ל אב”ד סקאליע בעל “זרע יצחק”, הגה”ק רבי אשר (השני) מקארלין זצ”ל, הרה”ק רבי אליהו דרוהוביטש זצ”ל תלמידו של החוזה מלובלין ועוד. כל האוהלים נעקו ונחרבו עד היסוד.




הפעילות הקדחתנית להצלת בית העלמין, שמצבותיו נעקרו ובתי מגורים נבנו על חלקו, החלה לפני שנתיים, בידי העסקן דוד מאיר טאלער, מראשי קהל ייטב לב ב”ב ובעזרת הרב ישראל מאיר גבאי, יו”ר אגודת “אוהלי צדיקים” – לאחר שריחפה סכנה לשלומו של בית הקברות, אותו זממה הממשלה לקעקע ולחרוש לחלוטין, כדי להקים במקום פרויקטים שונים.

לאחר פעילות יזומה ומואצת מול הממשלה, קיבלו העסקנים אישור להקמת מצבה בשטח בית העלמין. ואכן, כבר לפני כשנה ומחצה, העמידה האגודה מצבה, לסימון בית החיים היהודי העתיק. המצבה הוקמה במקום בו, על פי ההשערות, עמד האוהל שעל קברו של הרה”ק ר’ אלעזר ניסן טייטלבוים.

גם חסידי קרלין הפעילו כבר לפני שנים, מאמצים רבים כדי לגלות את האהל שהיה על ציון הרה”ק ר’ אשר (השני) מקארלין זצ”ל, ואז נתגלה כי לדאבון לב, כי נוכרי סיפח אותו לרשותו והפכו לביתו.

בהכוונת הרב דוד שמידל פתחה אגודת “אהלי צדיקים”, יחד עם עסקנים מקרב קהל יטב לב דסאטמאר, ובהדרכת הרבנים הגאונים דקהל יטב לב דסאטמאר, בפעילות נמרצת, כדי לחשוף את מיקומו המדוייק של האוהל של רבי אלעזר ניסן.

כ”ק האדמו”ר מהרי”י מסאטמר שיגר את בנו, הגה”צ רב ואב”ד סיגעט, יחד עם המשב”ק הרב שמואל טייטלבוים והרה”ח ר’ דוד מאיר טאלער לתחקר את זקני שארית הפליטה, יוצאי העיר דראהביטש ולוודא היכן שכן אוהלו של הצדיק, מבין חמשת האוהלים שהיו שם ואינם, ולנסות בנוסף גם להשיג מסמכים אותנטיים אודות מיקומו.

המשלחת ביקרה אצל הרב הגאון ר’ יצחק חיים אביגדור ז”ל (שנפטר לפני חצי שנה), בנו של אב”ד דראהביטש האחרון, הרה”ג ר’ יעקב אביגדור זצ”ל אב”ד דראהביטש ובאריסלאוו והגלילות. על פי עדותם של כמה מיוצאי דראהביטש, כל האהלים זולת אוהלו של רבי אלעזר ניסן היו זעירים, ולא התאפשרה בהם כניסתו של יותר אדם אחד. שונים פני הדברים במקום מנוחתו של הצדיק המבוקש, שעל קברו הוקם אהל גדול. צעד שהיה ליוצא דופן בחבל ארץ זו. תימוכין לכך קיבלה המשלחת גם מקרב רבים מיוצאי גליציה.

כאשר הצטברו העדויות בקרב אנשי אוהלי צדיקים, החלו לפעול בשטח. באמצעות מכשירי מדידה מיוחדים שהובאו לשטח, החלו לגשש על פני משעולי בית העלמין כדי לגלות שרידים לאוהל אפשרי. המשימה לא הייתה קלה. בית העלמין הפך לשדה טרשים וצמחיה עבותה כיסתה את כולה. המקום גם היה זרוע אבנים ומעקשים שהקשו על הפועלים. העבודה התנהלה בקצב איטי. ראשית, ניקו את השטח ולאחר מכן נעצו את זרועות המכשיר אל בטן האדמה.

לאחר זמן קצר ופעילות נחושה ואף סיזיפית, נמצא המטמון. המכשיר גילה את יסודותיו של כותל נטוש, על פני המקום שעליו העידו יוצאי דראהביטש, כמקום האהל. גם מידותיו הלמו את התיאור על ‘אוהל גדול’ ובולט. אולם כדי לוודא את התגלית במלוא מאת האחוזים, איתרו העסקנים לאחר מאמצים כבירים, תמונות שהיו שמורות במרתפי הארכיונים הלאומיים בסנט פטרבורג ווושיגנטון, ובהן צילומים אוויריים שתיעדו את העיר דראהביטש, ואת בית העלמין שבה, עוד בטרם פרוץ מלחמת העולם השניה.

לאחר מיפוי ובדיקה קפדנית, הצליחו העסקנים לאשש את הממצא המרגש: נמצאו יסודות האוהל שעל קברו של הצדיק.

לפני שבועיים, הגיעו העסקנים לאירופה על מנת להשתטח על קברו של הסב”ק מרדושיץ זצ”ל. הם נצלו את ביקורם, כדי לנבור בארכיונים נוספים ולגלות מפות של העיר דראהביטש. במקביל באותה שעה, ניהל הרב גבאי מגעים נמרצים מול הממשל, כדי לקבל מהם אישורי בניה מיידים להקמתו המחודשת של האוהל.

הגילוי הסנסציוני כבר הספיק להכות גלים בשדרות הציבור, בפרט בקרב חסידי סאטמר. בימים הקרובים, יחלו בהקמת היסודות החדשים הדרושים להקמת האוהל. העסקנים מקווים להשלימו במהירות, ועם חנוכת האוהל תגיע משלחת גדולה בראשות האדמו”ר מהרי”י להשתטח על הציון. יש להניח כי מכיוון שיום ההילולא של הצדיק חל בח’ תשרי, תוקדם העלייה לציונו המחודש.

כעת, נערכים העסקנים לשקם מחדש את בית המדרש הנטוש שבו התפלל הצדיק, ותכניות נרחבות כבר החלו להתרקם בנידון.

ראוי לציין, כי מי שנטלו חלק בלתי נלאה בפעילות הנרחבת האמורה, הם הרב יהושע רובין מהעיר מונסי, ר’ משה לאנדא יושב ראש ארגון “אדמת קודש”, והרב יעקב בלייך, מרבני קייב, שסייע רבות בהשגת המסמכים הרלוונטיים.





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.