האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

חשש כבד להריסת בית העלמין היהודי בטנג’יר מרוקו

‍‍כה אייר תשע

חשש להריסת בית העלמין היהודי במרוקו המשרד לענייני גמלאים חושף:

במהלך חג הפסח אישרו הרשויות במרוקו להרוס את בית החולים של הקהילה היהודית בעיר טנג’יר. ראשי הקהילה חוששים כי היעד הבא הוא הרס בית הקברות היהודי בעיר.

ראובן שטיין, י”ד באייר תש”ע

 [rickgold.home.mindspring.com] בית החולים לפני ההריסה
בית החולים לפני ההריסה

[rickgold.home.mindspring.com]

במהלך הימים האחרונים הגיעו עדויות ופניות מצד אנשי הקהילה היהודית במרוקו למשרד לענייני גמלאים, על הרס בית החולים היהודי “בנשימול” שבעיר טנג’יר, מרוקו. אחד מתושבי הקהילה היהודית בטנג’יר העיד על שאירע: “בלילה שבין ה-2 ל-3 באפריל, בעיצומו של חג הפסח, מספר בולדוזרים הגיעו למתחם של בית בחולים בנשימול על מנת להרסו. הפועלים אמרו לשומר המיואש כי זוהי ההנחיה של המושל”. לדבריו, “בחירה בשעות אלה להריסה של המבנה תמוהה, כמו גם הבחירה ביום של חול המועד פסח, דווקא כשמרבית עסקני הקהילה היהודית נמצאים מחוץ למרוקו. הקהילה היהודית של טנג’ר היא הבעלים הרשמיים של בית החולים. האם משמעות הדבר היא כי שמירה על זכויות אינה קיימת יותר במרוקו? אני מקווה שלא”. עדה נוספת, תושבת מרוקו, ציינה כי “בערב פסח הגיעו המכונות, שהרסו את בית החולים בן שימול. המושל נתן פקודה להרוס את הבניין, ששייך באופן חוקי לקהילה היהודית במשך יותר ממאה שנה”. חשש להריסת בתי קברות אולם, בכך לא תם מסע ההרס של מורשת יהדות מרוקו.

בית העלמין בטנג'יר, מרוקו  [by Jay Solomon]
בית העלמין בטנג’יר, מרוקו

[jaysolomon.files.wordpress.com]

דיווח נוסף, שהגיע אל אנשי המשרד לענייני גמלאים, הינו – חששם של תושבי הקהילה היהודית בטנג’יר על הריסת בית הקברות היהודי העתיק בעיר. “זה כבר זמן מה ששמענו שמועות על כך שרוצים להרוס את בית החולים ולהקים גן ציבורי. אסור להתעלם משמועות, לפעמים, מסתבר, הן נכונות”, כך ציין אחד מעסקני הקהילה היהודית בעיר. הוא הוסיף כי “השמועה הרווחת עכשיו בעיר היא שישנה כוונה להרוס את בית העלמין היהודי בעיר, בו קבורים קדושים, רבנים רבים ובני משפחותינו. אני לא יכול לדמיין, מבלי להרגיש צמרמורת, את האפשרות שמקום קדוש זה ייהרס גם”. העיר טנג’יר ממוקמת בצפונה של מרוקו. הקהילה היהודית בעיר נחשבת לאחת הקהילות הותיקות בעולם. הקהילה הצליחה במהלך השנים לשרוד ניסיונות של כובשים רבים להמיר את דתם. עם הקמתה של מדינת ישראל ועם עצמאותה של מרוקו, יהודים מטנג’יר הגרו מחוצה לה, והיום נותרו בעיר כמה מאות יהודים. כיום קיימים בעיר מוסדות ציבור שונים של הקהילה, כדוגמת בתי הכנסת בן עטר ושער רפאל, בית הקברות היהודי, המרכז הקהילתי ומוסדות חינוך. סגנית השר לענייני גמלאים פנתה בנושא זה לראש הממשלה כדי לוודא שלא תימשך פגיעה במורשתם של היהודים, החיים במרוקו והוסיפה: “אני קוראת לארגונים ולאנשים פרטיים בארץ ובעולם להמשיך לעדכן אותנו על פגיעה ברכוש של הקהילות היהודיות בכל מקום בעולם”. בית החולים היהודי בנשימול * היסטוריה חיים בן שימול, מתורגמן של הקונסוליה הצרפתית בטנג’יר שבמרוקו וחבר ועד הקהילה בעיר יזם בשנת 1889 את הקמתו של בית החולים, שהתפרש על פני שטח של כשני קילומטרים רבועים. 121 שנים לאחר מכן הוחרב בית החולים היהודי.





מונחי חיפוש נכנסים:

  • https://www zadikim net/?tag=טנגיר
  • בית הקברות בטנג\יר

8 תגובות אל “חשש כבד להריסת בית העלמין היהודי בטנג’יר מרוקו”

  1. אני ילידת טנג’יר , נולדתי בבית החולים בן- שימול ,עילתי לארץ בגיל תשע והיה לי קשה
    לשמוע את הגזירה שניכתבה , הורי תמיד הזכירו את בית החולים ששירת את הקהילה היהודית , ובפרט כאב לי מאוד שרוצים להרוס את בית הקברות היהודי גם קרובינו קבורים שם , אח של אימי שניקבר שם והובא לטנג’יר ממקנס.
    הלוואי והגזירות יבוטלו.לאחרונה עשיתי ביקור בטנג’יר ומאוד התרגשתי אני רוצה לסמוך על הקהילה היהודית ועל מלך מרוקו שתמיד כיבד את היהודים.

  2. יעקב טולידאנו says:

    הסבא שלי, יעקב חי טולידאנו, שנולד בטבריה ונסע בשנת 1909 כשד”ר של בית חולים משגב לדך מירושלים, למרוקו. חלה בטנג’יר הוא נפטר ונקבר שם בבית העלמין הישן.
    מה האפשרות לאתר את מקום מצבת קברו?

  3. אבי ביטון says:

    שלום !
    סבי וסבתי קבורים בעיר טנג’יר, הם נפטרו בשנות הארבעים.

    האם יש דרך לדעת היכן הם קבורים בדיוק? והאם בבית העלמין החדש או הישן של טנג’יר?

    תודה,
    אבי ביטון

  4. ליאת קאופמן says:

    האם ידוע לכם היכן הקבר של הרב מרדכי בנג’ו שהיה ראש הקהילה והרב הראשי במשך 60 שנה בטנג’יר?

  5. הקהילה היהודית בקזבלנקה תיעדה את כל הקברים. למה לא עושים זאת בטנג’ר? זה מאוד חשוב!!!

  6. נולדתי בטנג’ר (1935) אולי בבי”ח בן-שימול, או ב’casa cuna” (בית העריסה). הייתי ילד קצת חולני וזוכר שאימי לקחה אותי לטיפולים ל’בן-שימול’. סבתי נקברה בבית החיים הישן שם ב- 1937. היכרתי את בית העלמין הישן טוב, כי בילדותי עד העליה לא”י, בהילולות, אבי נהג להקים שם דוכן ונהגנו לישון במבנה שליד קברו של ר’ חביב טולדאנו. באפריל 2015 הייתי שם עם משפחתי בביקור שורשים. התרשמתי שהשלטונות מכבדים ושומרים
    על האתר ובכלל, לכן היה לי קשה לגלות שבית החולים בן-שימול נהרס על ידם. זיכרונות ילדותי משם כתובים כפרוזה בספרי ‘קונדסים בסמטת החמאם’ הוצ’ הקב”המ 1974.

  7. מישהו יודי אם השם משפה טנג’י הוא בגלל העיר טנג’יר?

  8. אליהו טנג׳ר says:

    בית העלמין בטנג׳ר מסודר ושמור ביקרנו שם והתפללנו על קבר הצדיק הרב טולדנו זצ״ל צריך להפגין נוכחות שם מקום יפה מאוד וזול
    טנג׳ר או אטנג׳י ואו טנז׳י זאת אותה משפחה וכל השמות הם לא השמות הנכונים, יש סיפור שצדיק סיפר לי כך המשפחה היתה משפחת כוהנים (צרפתי) הם היו עשירים מאוד ומדי פעם היו מגיעים אליהם גוים ומציקים להם עד שהיו נותנים להם מהאוצרות, בשלב מסוים לא ידעו איך להפטר מהם הם הגיעו לבאר והחליטו לזרוק לבאר אותיות אם האותיות עם שם המשפחה הקודם יעלה לא משנים ולא בורחים אם יעלו אותיות אחרות זה סימן לברוח עם שם חדש ואכן ברחו להרים בוורזזת עיר חימר שמהוליבוד מגיעים לעשות שם סרטים.

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.