האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

הפארק הירוק: חפירות באתר קבר אחים מתקופת השואה

‍‍יד אייר תשף

אין לובלינאי שאינו מכיר את הפארק הירוק המכונה בפי כל “גורקי צ’כובסקי” שהיה פעם לשטח אימונים של הצבא הסובייטי ולאחריו הצבא הפולני. 

ילדים נוהגים להקים שם אוהלים, לצוד שפנים או סתם לטייל בטבע הפראי. 


מאיר בולקה | JNERATIONS | י״ד אייר תש״פ


למרות הפסטורליות שבמקום, מעטים יודעים את סיפור המקום שרק מי שנותר בחיים והגיע מעבר לגיל הגבורות יוכל לספר כמה נורא המקום הזה. 

במשך שנים היה ידוע כי בגבעות אלו מסתתר מתחת לפני האדמה קבר אחים ענק. ידעו, ושתקו. 

עד לשנת 2016, עת החליטו השלטונות להציע את הגבעות המוריקות למכירה לצרכי פרוייקט נדלן מפונק לדיירים החדשים של לובלין. 

בעסקה חלומית, רכש היזם את הקרקע ויתכן מאוד שעד לימים אלו גם הוא לא הבין מדוע קרקע כה מבוקשת נמכרה לו במחיר מוזל כל כך. 

לא זו בלבד, מתברר שבניגוד לכל הנהלים, היסם לא ערך בדיקות קרקע במקום כדי לאשש שמא הוא רכש חלקה הטומנת סוד שעלול להיות לו לרועץ. 

פעילי הסביבה, חובבי הפארק הנאבקים לשימור המקום, ניסו לעניין אותו בסיפור המקום אולם הוא התעלם עד שבשנת 2016 התפרסם לראשונה כי ישנה תכנית לעבודות במקום אולם פעילי הסביבה טענו כי מדובר ככל הנראה בקברי יהודים והם נדחו על הסף.

לפני כ-3 חודשים, בפברואר 2020 עלו הטרקטורים על השטח והחלו העבודות. תוך כדי, התברר כי הם חופרים ומניחים צינורות להסקה בדיוק במיקום קבר אחים של 900 קרבנות שנרצחו במשך יומיים ב26 למרץ וב28 למרץ 1942. קרבנות אלו היו אסירים בכלא ששכן בטירת לובלין ואכלס אסירים שנשפטו על ידי הגרמנים מסיבות שונות.  

העובדות לא הפריעו לאף אחד. פעילי הסביבה ניסו הכל והם נדחו על הסף. בשבוע שעבר זומנו צוות של TVP כדי לתעד את המקרה והוזמנו גם נציגי המשטרה כדי לבוא לקחת דגימות קרקע של המקום. המשטרה טענה כי עד שלא מוכח כי מדובר בקברי אדם, אין הם מורים על הפסקת העבודה. 

במוצאי שבת האחרון פרשת אחרי מות קדושים פנה מאיר בולקה, העומד בראש ארגון להצלת בתי עלמין בפולין בשם JNERATIONS לרב שודריך וללשכת השגריר הישראלי בוורשה כדי לבדוק האם יתכן ומדובר בקברי יהודים מתוך תקווה כי השניים יוכלו לשלול כי מדובר בקברי יהודים. 

משלא התקבל כל מענה עד ליום רביעי, הבין בולקה כי עליו לאמת או לשלול את העובדות בעצמו כדי לוודא כי אין מדובר בקבר יהודים. 

בבירור עם הסטוריונים מקומיים ועיון במספר מקורות, התברר כי אכן יתכן מאוד כי אותם 900 קרבנות שהוצאו להורג היו יהודים בני העיר וויאניאבה Wieniawa השוכנת בסמוך לעיר ראדום.  

בולקה יצר קשר עם אותם פעילי סביבה וביקש מהם שיאתרו עידי ראיה שיכולים לאשר את ההוצאה להורג וזאת כיוון שלא ניתן בימים אלו לטוס לפולין עקב מגיפת הקורונה. ואכן, פעילי הסביבה של הפארק, איתרו מספר לא קטן של קשישים בני מעל לגיל 90 אשר מסרו עדות ממקור ראשון כי מדובר ביהודים שנכלאו בכלא בטירת לובלין ואכן הוצאו להורג בדיוק באותו המקום. 

הבעיה שהתעוררה היתה עוד יותר סבוכה. הגרמנים שפכו חומר כימי מסויים שעיכל את הגופות, ככל הנראה כדי למנוע הווצרות ריחות רעים ולכן כיום קשה לראות במקום שרידי גופות שלמים ולבטח יהיה קשה להוכיח שמדובר ביהודים. 

בולקה הביא לידיעת הרב שודריך והשגריר את הנושא אולם קצב העבודה שלהם היה איטי מידי ונדרשה פעולה יותר החלטית כדי לעצור את השמדת הקבר. כדי לעורר את המתים מתרדמתם, לאחר פנייה של כמה עיתונאים ששאלו שאלות, החלו במשרדים להרים טלפונים בטענה שאולי אכן מדובר בקברי יהודים ובבקשה לעצור את העבודת עד לבירור. 

במקביל, עורכי הדין של ארגון בראשותו של בולקה בפולין נפגשו עם פעילי הסביבה כדי לייצג אותם ומייד הם החלו מיום חמישי האחרון לפעול לעצירת העבודות בדרכים משפטיות כדי שלפחות לא יושחת האתר וישאר במצבו זה. בלי טובות של אף אחד ועל חשבון הארגון שלי בפולין.

מצורפים קישורים לביסוס העובדות כי מדובר בקברי יהודים וכן סרטונים מהמקום: 

https://youtu.be/AiZfJ-UBI80 הכתבה בטלויזיה הפולנית 

תיעוד רצח 900 יהודים מכלא לובלין 

https://teatrnn.pl/wydarzenia/wydarzenie/egzekucja-na-gorkach-czechowskich-26-marca/

https://teatrnn.pl/wydarzenia/wydarzenie/egzekucja-na-gorkach-czechowskich-28-marca/

category_sticky_post: 0





מונחי חיפוש נכנסים:

  • קבר אחים של קורבנות השואה

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.