האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

גדר אבות: 3 אהלים חדשים בבית העלמין החדש באומן

‍‍ט אדר ב' תשף

שלושה אוהלים הוקמו בבית העלמין החדש באומן | במקום טמון הרה”צ רבי אברהם ב”ר נחמן זצ”ל, הרה”צ רבי שמשון ברסקי זצ”ל | לצד קבר אחים ענק של 3,000 יהודי אומן שנהרגו ע”י הבולשביקים


חיים לייפר |צדיקים.נט | ט׳ אדר תש״פ


לפני שלושה עשורים, נחשף יו”ר אגודת ‘אהלי צדיקים – גדר אבות’ הרב ישראל מאיר גבאי שליט”א, למיקומו המדויק של המקום בו טמון הגאון האלוקי ‘רבי אברהם בן רבי נחמן’, בבית החיים החדש באומן.

החשיפה ההיסטורית התגלתה על ידי הרה”ח ר’ יואל שטרקס ז”ל, בנו של החסיד ר’ נחום שוסטר ז”ל, ואז הוקמה מצבה פשוטה על מקום קברו עם נוסח רגיל.

מקום קברו של הצדיק המפורסם מחצר הקודש ברסלב הפך עד מהרה לתל תלפיות ולמקום אליו עולים המוני חסידים ואנשי מעשה, עד שנוצר צורך דחוף לשפץ את המקום ולהרחיבו לרווחת העולים על הציון הק’. בימים אלו הסתיימו העבודות הנרחבות לשיפוץ קברו, כאשר בין היתר הוקם אוהל גדול שייתן מענה לכל הבאים להתפלל במקום. במסגרת השיפוץ והשיקום הוקם בתוך אוהל מתקן ‘נר תמיד’ לכבוד נשמתו של הצדיק, כאשר האוהל המרווח כולל מקומות ישיבה שנועדו לתפילה ולימוד ביישוב הדעת מתורתו של האי חסיד וצדיק.

הרה”צ רבי אברהם זצוק”ל היה בנו של רבי נחמן חזן זצ”ל המכונה רבי נחמן טולטשינער. רבי אברהם היה מגדולי חסידי ברסלב, ובשנת תרנ”ד לאחר שעלה לארץ ישראל והתיישב בירושלים, בה גר במשך כ-20 שנה, היה מדי שנה נוסע לאומן לראש השנה. נסיעתו האחרונה היתה בחודש אב שנת תרע”ד, אלא שאז שוב לא יכול היה לשוב לארץ, בגלל מלחמת העולם שפרצה באותם ימים. הוא נשאר באומן ובראש השנה תרע”ח, נפל רבי אברהם למשכב ממנו לא קם עוד. מיום ליום גברה חולשתו, עד לימי חנוכה ובכ”ט כסלו תרע”ח, יצאה נשמתו בקדושה.

על גאונותו העצומה של רבי אברהם, העיד הגה”ק רבי שמעון מזעליחוב זי”ע, ר”מ בישיבת חכמי לובלין הידועה, באמרו כי רבי אברהם בקי נפלא בתורת הנגלה והנסתר גם יחד. גם הגה”ק רבי גרשון חנוך מראדז’ין זצוק”ל, שעל גדלותו התורנית אין חולק, אהב להשתעשע עמו בדברי תורה, בהכירו את גאונותו.

רבי אברהם, אמן הלשון, ניצל את כשרונו הברוך על מנת להנחיל את תורת ברסלב לדורות הבאים. הוא, שהיה אמון על דיוק במסורת, על העברת כל שיחה תוך שימת לב ודגש על איך היא נאמרה, דייק כמלא נימה בהעברתו ובהקדמתו לספר ‘כוכבי אור’ הוא כותב: “ואחר כל אלה גם את הדברים אשר שמעתי מהם בדרך ההשתלשלות מפה לפה, שלא נודע לי היטב מי ומי האנשים שהגיע אלי הסיפור על ידם, לא רציתי לכתוב מפחד הטעותים השכיחים בסיפורים אלו”. עד זמנו של רבי אברהם, לא נכתבו השיחות, אלא הועברו מפה לאוזן. משראה רבי אברהם שבמשך השנים פוחת הדיוק בשיחות – שהוא הוא עיקרן – נטל על עצמו לבררן ולהעלותם על הספר.

חיבורו העיקרי של רבי אברהם הוא ‘ביאור הליקוטים’, ביאור עמוק ונפלא על ‘ליקוטי מוהר”ן’, אותו כתב משך שנים ארוכות כקונטרסים. בהקדמתו לביאור הליקוטים העלה רבי אברהם את שמונה עשרה הכללים ללימוד ‘ליקוטי מוהר”ן’, אותם ניסח בקצרה מאוחר יותר, רבי שמואל הורביץ, שהדפיס את הספר.

בית החיים החדש – שאינו חדש כל כך – נהרס בצוק העתים והמצבות שהיו בו נעלמו. קבריהם של רבי נפתלי, רבי אברהם ב”ר נחמן, רבי אליקים געציל ליוּבּוֹבנה [הם היו טמונים יחד, רבי געציל נפטר כמה חודשים אחריו] ושאר החסידים, נעלמו ואיש לא ידע את מקום קבורתם, עד שנת תשנ”ט בערך. אז, נסע יו”ר אגודת ‘אהלי צדיקים – גדר אבות’ הרב ישראל מאיר גבאי, עם הרה”ח ר’ יואל שטרקס ז”ל, שבביתם התארח רבי אברהם פעמים רבות ואשר זכר עדיין את רבי אברהם ואת מקום קבורתו. בעזרת תצלומי אוויר ועדותו של ר’ יואל שטרקס, התגלה קברו של רבי אברהם ואגודת ‘אהלי צדיקים – גדר אבות’ הקימה עליו מציבה.

כאמור, בימים האחרונים שופץ קברו של רבי אברהם ב”ר נחמן ואף נבנה מעליו אוהל, בתוכו הובאו ספסלים לרווחת המתפללים בהאי אתרא קדישא. האגודה משגרת ברכותיה לרבנית מרת רבקה לנגר תחי’, העומדת לימין האגודה בכל עת שתרמה את מקומות הישיבה לזכות הצדיק המפורסם.

בנוסף לכך יש בבית החיים החדש באומן קבר אחים של 3,000 יהודים קדושים שנהרגו על קידוש השם על ידי הבולשביקים הארורים ימ”ש ונטמנו בבור גדול בבית החיים שם. גם מעל מקום זה הקימה אגודת ‘אהלי צדיקים – גדר אבות’ אוהל מיוחד לכבודם של אלפי הקדושים, הי”ד.

אוהל נוסף הוקם על ידי האגודה מעל קברו של החסיד הנודע לבית ברסלב, הרה”צ רבי שמשון ברסקי זצ”ל, שבימי נעוריו זכה להסתופף בצילו של החסיד הנלהב רבי משה ברסלבר זצ”ל תלמידו המובהק של הרה”ק רבי נתן מברסלב זי”ע, והוא אשר הביאו לפני ולפנים, ומסר לו שיחות וסיפורים המלהיבים את לב שומעיהם לעבודת ה’ יתברך, אותם שמע מפי מוהרנ”ת.





Tags:

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.