האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

מנציחים: בתי העלמין ואוהלי הצדיקים בסאווראן בשיקום מחודש

‍‍ז חשון תשף

סאווראן, אוקראינה:אגודת אהלי צדיקים' מנציחה את בית הקברות העתיק שנחרבו כמו״כ את אוהלי הצדיקים בבית העלמין החדש

 


חיים לייפר | צדיקים.נט | ח׳ חשוון תש״פ


שני בתי קברות נמצאים בעיירה סאווראן שבמחוז אודסה באוקראינה, מקום מושבם של צדיקי בית סאווראן רבות בשנים. בית הקברות העתיק נהרס כליל בצוק העתים ועל שטחו נבנו בנייני מגורים, עד שלא נותר ממנו כל זכר, מלבד מצבה אחת בודדת שנשמטה מעיניהם של הגויים המקומיים שהחריבו את כל בית הקברות והרסו את מאות המצבות באטימות וברשעות כדרכם במקומות רבים, באין פוצה ומצפצף.

אגודתאהלי צדיקיםשמלווה כבר שנים רבות את העיירה סאווראן בפעולות שימור ושיפוץ בתי הקברות שלה, ניסתה לפעול אצל הרשויות המקומיות להנצחת מאות היהודים הנפטרים שנטמנו במקום ומצבותיהם נהרסו עד היסוד, אולם העובדה שבתי מגורים רבים הוקמו מעל השטח שכאמור לא נותר ממנו זכר, מקשה על פעולות ההנצחה באופן רשמי. בינתיים, הניח הרב ישראל מאיר גבאי יור אגודתאהלי צדיקים‘, מצבת זיכרון קטנה בפאתי בית הקברות העתיק ההרוס, בו ציין לדורות עולמים ולבאים לבקר בסאווראן שידעו כי לפניהם מקום קדוש שנטמנו בו אלפים מבני ישראל, יהי זכרם ברוך לעד.

בבית החיים החדש בסאווארן הקימה האגודה אוהל מעל קברות הצדיקים: הרהק רבי שמעון שלמה מסאווראן זיע ואביו הרהק רבי אברהם הרופא זיע, מגדולי תלמידי המגיד הק ממעזריטש זיע. האוהל נמצא במרכז שטחו של בית החיים החדש, שגם בו נהרסו מצבות רבות ולמרבה הצער גם עובר בו כביש סמוך לאוהל הצדיקים. 

 


גלרית תמונות


category_sticky_post: 0





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.