האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

הילולת הרה״ק מצאנז

‍‍כד ניסן תשעח

הרה”ק בעל ‘הדברי חיים’ זי”ע אבי שושלת צאנז, נולד בשנת תקנ”ג בעיר טארנגיראד שבפולין, לאביו הצדיק רבי אריה לייבוש זי”ע ולאמו הצדקת ע”ה נכדת הגה”ק בעל ‘חכם צבי’ זי”ע.

חסידים מספרים כי טרם לידתו בירך הרה”ק רבי אברהם משה מפשעווארסק זי”ע בעל ‘אור פני משה’ את אביו רבי אריה לייבוש, שיזכה להוליד בן קדוש וטהור אשר מלאכים ושרפים ירעדו מפניו, והוא יאיר את העולם בצדקותו וקדושתו. גם ידוע ומסופר כי בהיותו תינוק מוטל בעריסה, העיד עליו הרה”ק רבי משה לייב מסאסוב זי”ע, שהוא יתגדל להיות כמו הרה”ק מבארדיטשוב זי”ע ויאיר את העולם.

אכן כבר מגיל צעיר נחשב לעילוי מיוחד וניכר בו כי לגדולות נוצר, ובהיותו אך בן ח”י שנים כבר התקבל לרב בעיר רודניק. בצעירותו קנה תורה וחסידות אצל צדיקי דורו, בעיקר אצל החוזה מלובלין זי”ע והרה”ק רבי נפתלי מרופשיץ זי”ע. בשנת תק”צ עלה לכהן פאר כרב העיר צאנז שבמער בגליציה, אשר מני אז היתה למטרופולין של תורה וחסידות. רבבות יהודים, רבני קהילות ותלמידיהם, צדיקים עם חסידיהם, חסידים ואנשי מעשה מכל מקום נהרו לחצר קדשו, ממנו יצאו תורה והוראה לקהילות ישראל.

כאן שתו בצמא את דברי החיים מן באר והשופע של הצדיק, כאן התאבקו בעפר רגליו של “רבן של כל בני הגולה”, ומכאן תוצאות חיים במשך הדורות עד היום הזה.

בעיר צאנז כיהן מרן הדברי חיים זי”ע ברבנות  ובאדמו”רות משך 46 שנים, עד ליום הסתלקותו, כ”ה ניסן תרל”ו, ושם נטמן.

אל מקום מנוחתו באהל שבבית החיים בצאנז נהרו אלפים ביום ההילולא, להיפקד בדבר ישועה ורחמים, ואת עיקר נחמתם שאבו החסידים ממורשתו הרוחנית הגדולה שהותיר אחריו, הלא הם ספריו הקדושים “דברי חיים”, הן שאלות ותשובות, הן על הלכות גיטין ומקוואות, הן על התורה והן על מועדים וחידושים על מסכת בבא מציעא, שהפכו לספרי יסוד בכרם החסידות.

העליה המסורתית התחדשה ומאות מגיעים מרחבי העולם לקראת יום ההילולה לשפוך את תחינתם ולפעול ישועות עבור הכלל והפרט.

עד היום הזה נישא שמו של אותו גאון ישראל וקדוש ובסילודין בקרב כל בית ישראל בכלל ובקרב המוני חסידי צאנז בפרט, ובכוחו של צדיק יסוד עולם זה הפכה חסידות צאנז להיות סמל לתורה עבודה וגמילות חסדים המפכים בקרבה חסידים

תפילות ביום ההילולה על ציון הרהק מצאנז
אוהל הרה”ק מצאנז
שכר בית העלמין בצאנז
category_sticky_post: 0





Tags:

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.