האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

גאניטש, אוקראינה: אגודת ‘אהלי צדיקים’ שיפצה מצבות חשובות בבית הקברות

‍‍טו אלול תשעט

בין המצבות שופץ קברו של הרה”ח ר’ זלמן הרשקוביץ ז”ל משב”ק צדיקי בית ויז’ניץ


משה מושקוביץ | צדיקים.נט | ט״ו אלול תשע״ט


בעבר הלא-רחוק של יהדות מחוז מרמורש, היתה גאניטש עיירה חשובה ברכס הערים היהודיות שמלאו חכמים וסופרים. העיירה השוכנת סמוך לגבול אוקראינה-רומניה מכיוון העיר סיגעט, נודעה לתהילה בקרב חסידים ואנשי מעשה הודות לתושביה החשובים שהיו לשם דבר בכל הסביבה, כאנשים תמימים וישרי דרך, עושים מלאכתם נאמנה וקובעים עיתותיהם לתורה ולחסידות.

בבית החיים של גאניטש פזורים עשרות רבות של קברים תחתיהם טמונים יהודי העיירה, ביניהם גם מצבות חשובות של נכבדי העדה שפיארו את כותל המזרח של גאניטש, ובראשם רבה של העיירה, הגה”צ רבי יהודה יואל דויטש זצ”ל, שמצודתו היתה פרושה גם מחוץ לגלילות גאניטש בעידודם ובהערצתם של גדולי וצדיקי הדור שהתגוררו בקרבת מקום.

לאחר שעלה לכהן ברבנות גאניטש, התפרסם שמו עד מהרה והיה מקובל בכל החוגים כגדול וענק בתורה, ומומחה במיוחד בדיני ממונות, כאשר מכל הסביבה הגיעו לגאניטש לדון אצלו בדיני ממונות. שאלות חמורות נשלחו אליו על ידי גדולי ישראל ותשובותיו התקבלו כפסק הלכה. רבי יהודה יואל ניהל משא ומתן בהלכה עם גדולי זמנו, שכיבדוהו והעריכו את גדלותו בתורה. שר התורה הגה”ק ה’ערוגת הבושם’ זצוק”ל צירפו לבית דינו בחוסט הסמוכה, בדיני תורה סבוכים שעלו על שולחנו. אף הוא היה מפליא את גדלות הרב מגאניטש בתורה והיה מתבטא: “את הספרים שיש אצלי בארון, יש לרב מגאניטש בראשו!”.

בשבוע האחרון, ביקר יו”ר אגודת אהלי צדיקים הרב ישראל מאיר גבאי בעיירה גאניטש ובמהלך סיורו בבית העלמין צדו את עיניו מספר מצבות חשובות של אישים כבודים שנודעו לתפארה בימים בהם ישבו תושבי גאניטש על מכונם בשלום ובשלווה.

אחד הקברים שהתנוסס למול עיניו של הרב גבאי, היה של החסיד המופלג ר’ שלמה זלמן הרשקוביץ ז”ל מגאניטש, שזכה לשמש בקודש אצל שלשה מאדמו”רי בית ויז’ניץ דור אחר דור, החל מהרה”ק בעל ‘צמח צדיק’ זי”ע מויז’ניצא, המשיך אצל בנו הרה”ק בעל ‘אמרי ברוך’ זי”ע וכן עמד לשרת בקודש אצל נכדו הרה”ק בעל ‘אהבת ישראל’ זי”ע, עד יום פטירתו של ר’ זלמן בד’ תשרי תרפ”ה.

“כשנכנסתי לבית החיים התרגשתי לראות את הנוסח של המצבה”, מספר הרב ישראל מאיר גבאי בתום מלאכת השיפוץ הראשונית בבית החיים בגאניטש. “הכיתוב היה מאד דהוי וכמעט לא יכלו לקרוא כראוי את הנוסח המרתק, אך לאחר ניקויה של המצבה וצביעתה מחדש על ידינו בכלילת יופי, אנו מגלים כי המנוח ר’ שלמה זלמן ב”ר משה הרשקוביץ ז”ל שימש בקודש משך חמשים ושתיים שנה אצל צדיקי בית ויז’ניץ, וכשנפטר לבית עולמו בשנת תרפ”ה חקקו זאת לדורות עולמים: “נ”ב שנים היה משמש בקודש באמו’ (באמונה) אצל הה”צ קדוש וטהור רשכב”ה נזר ישראל שליט”א מוויז’ניץ ולמעלה בקודש אצל הה”צ המפורסמים בעהמ”ח אמרי ב’ (ברוך) וצמח צ’ (צדיק) זללה”ה זי”ע ועכ”י”.

בשלב הראשוני שיפץ הרב ישראל מאיר גבאי כמה מצבות שמצא בהן כיתוב מעניין השופך אור על הטמונים תחתיהן שהיו מחשובי עדת יהודי גאניטש. על פי התכנית, בתקופה הקרובה ימשיכו לשפץ בבית קברות זה מצבות נוספות ובראשן מצבתו של הגה”צ רבי יהודה יואל מילר זצ”ל רבה של העיירה, שעל פי חשיפת צאצאי משפחת דויטש המורחבת הנמנית על צאצאיו, עמד אוהל מעל קברו ויסודותיו נחשפו בשנה האחרונה, כאשר בעתיד הקרוב ישופץ הקבר והאוהל על מקומו האמיתי והנכון.

category_sticky_post: 0





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.