האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

חוללו 70 קברים בעיר הוש רומניה

‍‍ב ניסן תשעט

ה’אגודה למקומות הקדושים ברומניה’ בראשות הרב אברהם יעקב סלמון מתריעה בפני מעשים דומים ברומניה


 משה מושקוביץ | קברי צדיקים | ב׳ ניסן תשע״ט


עשרות קברים יהודיים הושחתו ברומניה אלמונים חיללו 73 קברים בבית עלמין בעיר חוש – שבה התגוררה בעבר קהילה יהודית מפוארת. שגריר ישראל ברומניה פנה לשר הפנים בבקשה לסייע בחקירה

אנטישמיות מתחת ומעל לאדמה: 73 מצבות בבית עלמין יהודי הושחתו השבוע על ידי אלמונים בעיר חוש שבמזרח רומניה. “מעשה כזה מזעזע ולא אנושי הוא לא מקובל”, אמר נשיא הפדרציה של הקהילות היהודית ברומניה, ד”ר אורל ויינר. “אנחנו דורשים חקירה פלילית”.

בתגובה לחילול הקברים, פרסמה הקהילה היהודית ברומניה הודעת גינוי חריפה. שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, פנה במכתב לשר הפנים הרומני וביקש כי ממשלתו תחקור את האירוע ותעמיד את האחראים לדין. סרנגה הזכיר במכתבו כי רומניה, המשמשת כנשיאת האיחוד האירופי, ידועה כמדינה שנלחמת באנטישמיות.

 מטעם האגודה למקומות הקדושים ברומניה נמסר כי בית עלמין עתיק זה נמצאים כשלושת אלפים קברים, ובעיר חוש התגוררו רבנים מפורסמים ובהם בנו השלישי של מרן הסבא קדישא מרוז’ין וכן רבני משפחת גוטמן ועוד, העיר חוש ממוקמת כתשעים קמ מיאס, ראש האגודה הרב אברהם יעקב סלמון עודכן ממר אאורל וינר ראש הקהילה

 היהודית ברומניה על הגשת תלונה ופתיחת חקירה פלילית בתקוה שהפושעים האנטישמים ימצאו במהרה ויביאו על ענשם מיד. הרב סלמון מציין כי הקהילה היהודית דואגת לשימור בתי עלמין ברומניה וכלל הם שמורים ומוכנים ומקרה זה היום בחוש הוא יוצא דופן ומדאיג

ד”ר ויינר הוסיף כי “ברומניה כיום, מדינה דמוקרטית ופלורליסטית, הזכויות והחובות של היהודים – כמו גם של מיעוטים אחרים – זהים לזכויות ולחובות של הרוב. מעשה כזה מזעזע ולא אנושי של חילול קברים לא מקובל.

“בשם כל היהודים שחיים היום ברומניה, בישראל ובמדינות נוספות, אנו מוחים בתקיפות נגד המעשים הללו, ואנו קוראים לרשויות אכיפת החוק לחקור את הנושא ביסודיות וברמה גבוהה של מקצועיות.

“אנו זכאים לדרוש חקירה פלילית ולהעמיד את האחראים לדין תחת החוק הפלילי והחקיקה המיוחדת ברומניה”, הוסיף. “אירועים כאלה, בעלי טבע אנטישמי עמוק, כבר נפוצים במדינות דמוקרטיות וגורמים נזק משמעותי לדימוי של הדמוקרטיה הרומנית. מרגע שנקבל כל בשורה מרשויות אכיפת החוק ברומניה, נעדכן את הציבור”, אמר.

בעבר התגוררה בחוש קהילה יהודית מפוארת. כיום, נותר בה מספר מצומצם של משפחות, רובן שייכות לאוכלוסייה מבוגרת ובהן ניצולי שואה.

:תגובת האגודה למקומות הקדושים ברומניה

מטעם האגודה למקומות הקדושים ברומניה בראשות הרב אברהם יעקב סלמון נמסר כי העיר הוש המרוחקת כ90 ק”מ מיאס הייתה עיר מפורסמת ומכובדת ברומניה פעל בה בנו השלישי של מרן הסבא קדישא מרוז’ין וכן גרו וכיהנו בה רבי משפחת גוטמן המפורסמים, ככלל מציין הרב סלמון לטובה: בתי העלמין ובתי הכנסת ברומניה משומרים היטב ע”י הפדרציה היהודית ברומניה בראשות הנשיא מר אאורל וינר ובסיוע הממשלה והמשטרה המקומית, מקרה מצער זה הינו תופעה חד פעמית ובלתי מוכרת ברומניה ויש לקוות כי הפושעים יתפסו והנזק יתוקן במהרה, הרב הראשי רפאל שפר כבר הורה לקהילת יאס לצאת עם מנין לתפילה ולבקשת סליחה משוכני העפר ובשבוע הבא תצא המשלחת של מנין יהודים להביע כאב ומחאה על הואנדליזם וההרס שנזרע בבית העלמין ולעמוד מקרוב אחר שיקום ושיפוץ ההריסות בבקשת סליחה משוכני העפר שבעיר ‘הוש’ שברומניה.  





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.