האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

מה מסתירים תושבי קלימונטוב?

‍‍כט אדר ב' תשעט

במשך שנים רבות, ידעו תושבי קלימונטוב היכן נמצא בית העלמין היהודי. ידעו, ולא אמרו מילה.


משה מושקוביץ | קברי צדיקים | כ״ט אדר ב׳ תשע״ט


כל הנכסים היהודיים של קהילת יהודי קלימונטוב, נהרסו או נשדדו על ידי פולנים מקומיים. את העובדות האלו אנו יודעים מתחקיר רחב מאוד שהתנהל במהלך החודשים האחרונים בפולין.

העיתונאי אנגז’יי נובאק ארצ’בסקי, תיאר בספרו “יש לנו רחמים עלינו”, כיצד בני העיר, “מסייעים” לצורר הגרמני הכובש, לחסל את בני הקהילה. הן ברכוש והן בחיים.

בעדויות שאסף ארצ’בסקי, מתואר ממקור ראשון על מקרים שבהם הצילו המקומיים יהודים אולם גם חלקם הגדול הסגיר יהודים תמורת בצע כסף.

שרידי הקהילה היהודית כמעט ונעלמו. לא ידועים על ניצולים רבים מלבד כמה צאצאים המפוסרים ברחבי העולם.

לפני כחצי שנה, נתבקש מר מאיר בולקה לבדוק את המקום ולראות מהם גבולותיו המדוייקים של בית העלמין וללמוד את מה שנותר מהקהילה הקטנה של קלימונטוב.

חוקרים, עורכי דין, מתרגמים, צלמים ועוד כמה אנשים טובים סייעו לארגון J-nerations שבו עומד בראש מר בולקה כדי לאתר את המידע הנסתר.

היו כאלה שעמדו בדרכנו. חלקנו קיבלנו איומים ורמזים לרדת מהעניין ולו רק שלא נרגיז אף אחד כי “התוצאות לא יהיו נעימות”.

כשכל האיומים וההפרעות היו רק רעשי רקע, במשך כמה חודשים נברנו בארכיונים, ראיינו ותחקרנו עשרות עדים, הפעלנו תכסיסים שונים עד שהצלחנו להוכיח את מה שבקלימונטוב ידעו, ולא אמרו.

על אדמת הקודש של בית העלמין היהודי, עומד היום בית הספר המקומי של קלימונטוב. בית הספר נבנה בשנת 1967 והוא שופץ בשנת 2001. כולם ידעו כי זהו בית קברות יהודי אבל לאף אחד זה לא מזיז.

בסופו של דבר, הצלחנו לסמן בצורה ברורה את מידותיו של בית העלמין היהודי של קלימונטוב.

לפרטים נוספים, מאיר בולקה 052-6525348





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.