האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

הצלת בית העלמין בקוטנא

‍‍א אב תשעח

בימים אלו נעשים מאמאצים אדירים להשיב את בית החיים היהודי בעיר קוטנא שבפולין, מקום קבורתם של גאוני וצדיקי קוטנא, ביניהם רבי ישראל יהושע טרונק זצוק”ל אב”ד קוטנא, ורבי ישכר בעריש חסיד זצוק”ל.


משה מושקוביץ | קברי צדיקים | א’ אב תשע״ח


יהודי קוטנא לדורותיהם נאחזו לאורך כל הדורות בדמותו הנשגבת של רבי יהושע’לה, כל דבר ומעשה כרוכים היו בשמו, וכל ציר החיים בעיירה סבב סביב דמותו של הגאון. מקום קברו שבבית העלמין היה מקום עליה לרגל, ובני העיר רגילים היו לעלות לשם. מעדויות מלפני המלחמה וכן מתמונות נדירות אשר מכון ‘אור הגנוז’ הצליח להשיג מהארכיונים עתיקים, עולה כי על מקום קברו ניצב היה אהל, (יש לציין כי דבר פלא הוא הקמת האהל, בניגוד לציווי של הגאון רבי יהושע’לה) בתוך האהל אף נקבר בנו הגאון רבי משה פנחס טרונק אשר שימש כרב אחר אביו, שם גם נטמן הנכד הגאון רבי יצחק יהודה טרונק ששימש רב בעיר עד מחצית השנה לפני פרוץ השואה, וביום כ”ז אדר תרצ”ט השיב את נשמתו ליוצרה, וקברו נכרה גם הוא לצד אביו וזקנו.

כמו”כ, בתהליך מחקר מדוקדק נמצאו גם עדיות למקום קבורתו של הרה”ק רבי בעריש חסיד זצוק”ל בתוספת תמונה נדירה מלפני השואה שנמצאה מעזבונו של ר’ חיים מנחם אלברג בן ר’ אהרן שלמה ז”ל פרנס העיר קוטנא שבפולין ומנכדי רבי בעריש, בה רואים את מצבת קברו על פיהם ניתן להציב מחדש מצבה במקום קבורתו, כידוע מצבת קברו נעשה מהאבן הקטנה אשר היה מניח למראשותיו, ועליה היה נם את תנומת הלילה הקצרה, וכשקרבו ימיו של רבי בעריש, זימן אליו את אנשי החברא קדישא, וציוום כי לאחר אריכות ימיו ושנותיו, יטלו את אותה אבן עליה ישן כל ימיו, וממנה יכינו את מצבת קברו.

המלחמה הנוראה שפרצה לא הותירה כמעט שריד יהודי בכל רחבי פולין, אך לא רק אל החיים נשאו את עיניהם, כי אם גם במנוחת המתים קצה נפשם, בית החיים בקוטנא חרב כולו ולא נותר ממנו שריד ופליט. שטח בית הקברות נותר מאז בשממונו, כבוד המתים ועצמותיהן זועק מן האדמה. מכון אור הגנוז נטל על עצמו לתור ולחפש את המקום המדויק בו ניצב האהל, את מקום ציונם של עוד צדיקים אשר נטמנו בבית החיים בקוטנא.

בימים אלו הושלמו האישורים הנדרשים מול הרשויות לשיקום בית העלמין ואוהלי הצדיקים, “מכון אור הגנוז” נטל על שכמו את פעולות ההצלה, כולל השבתם של מאות המצבות הגנוזות במוזיאון העירוני, לשטח בית העלמין.

הקריאה יוצאת בזאת לנכדי וצאצאי הגאון מקוטנא, ורבי בעריש חסיד ושאר יוצאי העיר שבאדמת המקום נקברו זקניהם וקרובי משפחתם, עתה הוא הזמן להיחלץ ולהציל את המקום מפגעי הזמן, אנו קוראים בזאת לכל הנוגעים בדבר למהר וליצור קשר עם המכון ע”מ להבטיח שלא יהפך המקום ל”ציון שדה תחרש”. טל’: 0772520392 מייל – [email protected]  

scaip_prevent_shortcode_addition:

category_sticky_post: 0





3 תגובות אל “הצלת בית העלמין בקוטנא”

  1. לא הבנתי. מצאו את מקום האוהל או שלא מצאו??? בכתבה נאמר “מכון אור הגנוז נטל על עצמו לתור ולחפש את המקום המדויק בו ניצב האהל” ואחר כך מיד כתוב “בימים אלו הושלמו האישורים הנדרשים מול הרשויות לשיקום בית העלמין ואוהלי הצדיקים”. אבל לא נרמז כלל בכתבה שמצאו את מקום האוהל בדיוק. אז מעמידים אוהל היכן שמזדמן? לא מובן הענין.

  2. אוהלי צדיקים says:

    כפי שהבנתי ממכון אור הגנוז, הם מצאו את היסודות של האוהל, וקבלו אישור להקים אהל על היסודות הישנים, כמו”כ להעמיד מחדש מעל 160 מצבות שנלקחו מיד אחרי השואה מבית העלמין, והוטמנו במחסן.

  3. אהרן says:

    לאחרונה התפרסם בעיתונות, שהם מצאו את המקום המדוייק של האוהל!
    ומיד בתחילת הקיץ, יתחילו לבנות את האוהל.
    אם אני זוכר טוב, צורף שם ג”כ תמונה של האוהל מלפני המלחמה.

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.