האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

עיריית קולומייא תפעל למניעת הריסת בית הכנסת העתיק של מרן הבעש״ט

‍‍יב אלול תשעו

ביתו של מרן הבעל שם טוב הק’ בעיר קולומייא לא יחרב בכדי להקים עליו מרכז מסחרי, האתר ישוקם ויבנה מחדש והמקום יוכשר למקום תפילה – כך סוכם בפגישה שערכו עסקנים הפועלים לשימור המקום עם ראש עיריית
קולומייא.

מתוך המבשר | א. למל | י״א אלול תשע״ו

במסגרת מסע מחקר באוקראינה של נציגי כלל חצרות בית ויזניץ שהתקיים בתחילת שנה זו, נחשף ביתו הקדוש של מרן אור שבעת הימים הרה”ק רבי ישראל בעל שם טוב זי”ע בעיר קולומייא, בו עבד את בוראו בתורה ותפלה בקדושה וטהרה, ובו החלה הנהגתו והתנוצצות אורו הגדול המאיר לארץ ולדרים. המקום השתמר ביראת הכבוד ע”י תושבי קולומייא שהיתה עיר ואם בישראל מימות הבעש”ט עד השואה, ושימשה כבית תפלה קבוע לחסידי קאסוב, כאשר צדיקי עולם באו במיוחד להתפלל במקום קדוש זה שהחשיבוהו כמקום מסוגל לקבלת התפלות.
כיום נמצא המקום בבעלות קבלנים נכרים המתכננים לבנות במקום מקום מסחר, ועד היום לא הצליחו להניאם מתכניתם. בימים אלו ביקרו אצל ראש העיר בקולומייא, משלחת חשובה של רבנים ועסקנים ברשות הרה”ג ר’ שמואל לוי וויינברגר שליט”א מברוקלין המשמש כרבה הרשמי של קולומייא, והרב ישראל מאיר גבאי הי”ו יו”ר אגודת אהלי צדיקים וגדר אבות, הפועלים מול הרשויות למנוע כל פגיעה במקום קדוש זה. בתחילת הפגישה העניקו לראש העיר צילום אווירי שנעשה מעיר קולומייא ע”י חיל האויר האמריקאי בתקופת השואה, שהשיגו לאחרונה מארכיון הלאומי בוואשינגטון, והראו לראש העיר שיכולים לראות בתוך הצילום את בתי הקברות בקולומייא בשלימותם קודם סילוק המצבות שבהם.
אנשי המשלחת הביעו תודה וברכה לראש העיר, על חלקו בשימור בתי הקברות בקולומייא, שטמונים בהם צדיקים וחסידים גדולים עולם אנשי השם, ובתוכם רבה המפורסם של קולומייא הגה”ק רבי הלל מקולומייא זצ”ל.
ראשי המשלחת הביעו בפני ראש העיר את הרצון העז שיש לרבבות חסידים ברחבי העולם לשמור על ביתו של הבעש”ט הק’ כמקום קדוש שיוכלו לבוא בהמוניהם להתפלל שם, שזה גם אינטרס של העיריה להגביר התיירות בעיר, והציעו לדחות את יוזמת בניית מרכז מסחרי במקום זה. יצוין כי ניתן לפקפק על התוקף החוקי של בעלותם של הקבלנים היוזמים את בניית
המרכז המסחרי על המקום הזה, מאחר שהמקום השתייך במשך כל השנים לקהילה היהודית, כפי שגם רשום במסמכים הרשמיים
שבארכיון הלאומי בלבוב. כמו כן ביקשו שהרשויות יסייעו בהמצאת כל המסמכים הדרושים לשלימות חקר תולדות המקום, ובעיקר מה שצריכים על מנת לזהות בדיוק באיזה מקום היה חדרו הפרטי של הבעש”ט.
ראש העיר הבטיח לסייע בכל יכולתו, ולעשות כל מה שבידו להביא לידי הסכם שיאפשר לכלל
ישראל לחזור למקום קדוש זה. כידוע חסידי בית קאסוב־ויזניץ חשים קשר היסטורי מיוחד למקום זה, היות שאבי השושלת, הרה”ק רבי יעקב קאפיל חסיד זי”ע מקולומייא, התקרב אל הבעש”ט בהיותו בקולומייא, שם נעשה תלמידו, ובהיותו שליח־ציבור היה עובר בקביעות לפני התיבה אצל הבעש”ט.
לפי המסורת, נעימת התפילה העתיקה של הצדיקים מקאסוב ומוויזניצא, מקורה קדוש
בהיכל מרן הבעש״ט זי״ע.
יצוין כי כ”ק אדמו”ר מקאסוב שליט”א מבורו פארק, ממלא מקומם של צדיקי בית קאסוב שחסידיהם קבעו מקום תפלתם בבית הזה, כבר הביע תשוקתו לנסוע להתפלל במקום שהתפללו בו אבותיו בבית מרן הבעש”ט זי”ע בהזדמנות הראשונה אי״ה.





2 תגובות אל “עיריית קולומייא תפעל למניעת הריסת בית הכנסת העתיק של מרן הבעש״ט”

  1. יהושע זילברברג says:

    בכותרת נכתב “עיריית קולומייא תפעל למניעת בית הכנסת”.
    לא הבנתי. היא תפעל למניעת או לא למניעת??? היא נגד בית הכנסת או בעד בית הכנסת?

  2. יהושע זילברברג says:

    תודה על תיקון הכותרת.

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.