האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

ברוך מסיר גבול: בית הכנסת הראשי באודסה חזרה לבעלות יהודית לאחר כ-100 שנה

‍‍יז סיון תשעו

כמעט מאה שנים מאז החרימו השלטונות באודסה את בנין בית הכנסת הגדול ‘ברוצקי’ מידי הקהילה היהודית, ושיכנו בו את הארכיון המקומי, חזר בית הכנסת לידי הקהילה היהודית בעיר.
במשך השנים הרבות שחלפו, עברו על העיר והמדינה תהפוכות פוליטיות רבות.

מתוך המבשר | א.למל סיון תשע״ו

בשנים האחרונות החלה הקהילה היהודית בעיר בראשות הרב אברהם וולף לפעול להחזרת בית הכנסת לידיה, ובסוף השבוע האחרון המאמצים נשאו פרי.
בית הכנסת העתיק נבנה ב־1863 והוא אחד הבניינים היפים והמפורסמים ביותר באודסה.

ב־1924 נלקח ‘ברוצקי’ מהקהילה היהודית, ושימש כמועדון יהודי ולאחר מכן הפך לארכיון הממשל עד עצם היום הזה. במשך שנים ניסתה הקהילה היהודית באודסה להחזיר את הבנין לרשותה.
בישיבת מועצת העיר שהתקיימה לפני מספר חודשים ועסקה בנושא בנין בית הכנסת, נערכה הצבעה וברוב קולות התקבלה ההחלטה כי יש להחזיר את בנין בית הכנסת לידי הבעלים החוקי שהינו הקהילה היהודית בעיר.

לאחרונה חתם הרב אברהם וולף על המסמכים הרלוונטיים, וכך, לאחר 92 שנים, בית הכנסת ברוצקי’ חזר לבעליו המקוריים ולמטרה שלשמה הוא נבנה, כשטקס החזרת המפתח שהתקיים ביום שישי בבית הכנסת מהווה סיום שמח ל־92 שנות גלות של בית הכנסת.
ביום שישי, י”א בסיון ערב שבת, שעתיים לפני הדלקת נרות, בית הכנסת המרכזי של אודסה – ‘שומרי שבת חב”ד’ ברחוב אוסיפובה 21 אפוף באוירת חג, מאות יהודים משתתפים בטקס קבלת מפתח סמלי של בית הכנסת ברוצקי.
ראש המועצה האזורית, אנטולי אורבנסקי, העניק לרב הראשי לאודסה ודרום אוקראינה הרב אברהם וולף את מפתח הבנין, כשהרב וולף מצידו הזמין למבנה את ילדי בית היתומים ‘משפחה’ והעניק להם את המפתח כשהוא מסביר לקהל שילדים אלו הם הערובה שלנו להמשך המסורת היהודית באודסה, הם אלו שיתפללו בעתיד בבית הכנסת, הם, ילדיהם ונכדיהם, ולכן המפתח צריך להיות אצלם.

יצוין כי בימים אלו הסתיים באודסה הקונגרס הבינלאומי השני של איגוד לומדי התורה ‘כולל תורה’ במזרח אירופה, וכך אירוע מרגש זה של החזרת ‘מפתח בית הכנסת’ הפך מאירוע פרטי של קהילת אודסה לאירוע כלל אירופי, כשאת יהודים מזרח אירופה מייצגים באירוע 300 איש מ־20 מדינות.

category_sticky_post: 0





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.