האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

אוקראינה ביטלה בניית מלון על שרידי בית הכנסת הטו”ז

‍‍כח אלול תשעא

(בית המדרש של הטו"ז (צילום: וויקיפדיה

(בית המדרש של הטו"ז (צילום: וויקיפדיה

ממשלת אוקראינה חזרה בה מכוונתה לבנות בית מלון על שרידי בית הכנסת “טורי זהב” בלבוב שבאוקראינה – בעקבות לחץ בינלאומי.

JDN.CO.IL מתוך האתר

בית הכנסת נחשב לאחד מבתי הכנסת היפים באוקראינה ובעולם, ששרידיו הוכרזו כאתרי מורשת בידי אונסקו. הוא נשרף על ידי הנאצים, אך בחסדי שמים, לא התמוטט ונותר על כנו.

לפני כשבועיים שיגר איש העסקים עודד פלר, קונסול הכבוד של פולין – אשר לבוב הייתה בשטחה עד מלחמת העולם השנייה – לשר החוץ אביגדור ליברמן מכתב בו הוא דורש  התערבות מיידית של משרד החוץ ב”התנהגותם של שלטונות אוקראינה שמזלזלת בהיסטוריה של 420 אלף מתושביה היהודים של לבוב שנספו בשואה”.

עוד הוסיף פלר כי “לא רק גינוי נחוץ כאן אלא פעולה דחופה ומיידית להפסקה של צעד באתר בית הכנסת בלבוב. יתרה מזאת, אנו מצפים כי שלטונות המקום יאפשרו שחזור מלא של בית הכנסת  והחזרתה של עטרה ליושנה”.

בסוף השבוע, שוחחה אנה הרמן, הדוברת והיועצת של נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ, עם אנדריי סדורווי, ראש עיריית לבוב והורתה לו להפסיק את העבודות ההורסות את בית הכנסת.

הרמן אמרה כי “יש לשמור על המקום ההיסטורי הזה בלבוב לזכרם של מאות אלפי היהודים שנרצחו. אפילו הקומוניסטים לא בנו על השטח”, ציינה.

בתגובה הבטיח ראש העיר של לבוב לרשויות בקייב כי העבודות יפסקו  תוך הבטחה כי יקדם במקום תוכנית לשימור אנדרטאות היסטוריות חשובות.

הרמן הוסיפה כי שמחה לשמוע מראש העיר לבוב כי הבנייה תיעצר. “אבל אני פוחדת”, היא אמרה, “כי הקמת בית המלון תחודש לאחר שהדברים ירגעו. אני פונה אל המשקיע אשר הרשויות המקומיות מכרו לו את הקרקע לבנייה: אני מבקשת ממנו לוותר על העסק.

לדבריה, “שום דבר טוב לא יכול לבוא מתוך הרווח אותו הוא יקבל. זה יהיה כסף מלוכלך. האתר חייב להישמר”.





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.