האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

תגלית: נמצאה מקום מנוחתו של אבי השושלת לבית אוזורוב

‍‍טז טבת תשף

התרגשות רבה שוררת בימים אלו בקרב חסידי אוזרוב ונכדי הרה”ק רבי אריה יהודה לייבוש מאוזרוב אופלא לדורותיהם )ועליהם שושלת אוזרוב וביאלא(, לאור גילויו הכמעט וודאי של מקום מנוחתו וקבורתו של הרה”ק הרבי הראשון לשושלת בית אוזרוב המעטירה.

עדויות וגילויים חדשים בשטח בית הקברות בעיירה אופלא הביאו את הוועד למציאת מקום ציונו הקדוש של הרה”ק ר’ לייבוש הראשון מאוזורוב לפנות לציבור הרחב אולי מישהו יוכל לשפוך אור ולהביא לאישור הממצאים שהתגלו, האם מישהו יודע איך היה נראה האוהל ומה היה גודלו ועוד פרטים על מקום מנוחת הרהק מאופלא אוזרוב שנסתלק לפני למעלה מ־180 שנה בכג טבת תקצז, ובעוד מספר ימים יחול יומא דהילולא דיליה.

העיירה אופלא נודעה בחייה היהודים התוססים לפני השואה, וכמו בהרבה עיירות בפולין שלפני השואה שני שליש מתושביה היו יהודים, העיירה אופולה לובלסקיה בשמו המלא שוכנת כשישים קמ צפונה מהעיר הגדולה לובלין ופיכו בה חיים יהודים מלאים כשרבנים ובנשק מפורסמים יושבים על מדין וכס רבנות

גם בשנות השואה שתתה העיר את כוס התרעלה והוקם בהגיטו שבו הנאצים ימש ריכזו את יהודי העיר ועוד עיירות מסביב, עד לחיסולו של הגטו עי הנאצים ימש ועקידת יהודי העיירה על קידוש ה‘.

מייסד חסידות אוזרוב הרהק רבי יהודה אריה לייבוש מאוזרוב זיע חתן הרהק רבי רבי ראובן מזרנובצא מחס דודאים בשדה. היה מתלמידי החוזה מלובלין זיע ותלמיד חבר של הרהק היהודי הקדוש, שאף אמר עליו: ‘שנינו היינו בעלי תוספות ונשרפנו על קידוש ה׳ ובאנו לשרה לעולם כדי לתקן את השנים שנחסרו לנו בעקבות הריגתנו על קידוש ה”.

כמו כן לאחר פטירת רבו החוזה מלובלין נסע להרהק האור לשמים שאמר עליו שאינו יודע מדוע רלייבוש נוסע אליו, הרי אני פוגשו תמיד בהיכלות העליונים ואינו נצרך לי כלל.

כיהן כאבד ורב קק אוזרוב ואופלא ואף נטמן ברגבי אדמתה.

זה עידן ועידנים עלה ברצון נכדיו לחפש ולגלות את מקום מנוחתו המדוייק בבית הקברות היהודי באופלה, בית הקברות סובל מהזנחה מתמשכת של שנים וכדברי הרב שמחה קלר הגר בפולין ועוסק רבות בגילוי מקום קבורת צדיקים והצלת בית קברות.

לא פעם מאז שעורב בסוד העניינים להביא לגילויו של מקום מנוחת הרהק מאזרוב, ביקר מספר פעמים בבית הקברות ומצא עצמות יהודים מתגוללות בבית הקברות עקב מפולות אדמה וכניסת גויים לשטח בית הקברות.

בשלב ראשון פעל הרב שמחה קלר לנקות ולמפות את שטח בית הקברות, לאחר מכן עי התעניינות אצל שכנים ואסיפת עדויות מזקני העיירה ובתוספת צילומי אויר ומפות בית הקברות הגיע לכמעט וודאות למקום מנוחת הרבי זיע, שעליו מעידים ללא ספק כל מי שזוכר עדיין את ימי זוהר העיירה כשבניה היהודים עדיין ישבו בתוכה.

עוד ענין הצריך בירור האם קבורים בבית הקברות עוד צדיקים שלא ידוע עליהם, כי ככל הידוע בבית הקברות זה היה רק קברו של הרהק רבינו זצוקל. כמו כן, צריכה ברור צורת האוהל האם היה מעץ או אבן ומה היה גודלו המקורי.

כל היודע פרטים נוספים על בית החיים מתבקש לפנות אל הרב אריה בקר בטל‘: -052 7652568 או בפקס: 03-6185115

כמו״כ ניתן לפנות במייל: [email protected]





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.