האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

ההשקעה משתלמת: תחזוקה ושיקום בית העלמין בברודי

‍‍כ אב תשעט

מצבות חשובות נמצאו בבית העלמין בברודי ושופצו ע”י אגודת ‘אהלי צדיקים’ | בין המצבות נכדו של הגהק הנודע ביהודה‘, נכדו של הרהק רבי דן מראדוויל ונכד הגהקמנחת חינוך זצוקל


חיים לייפר | צדיקים.נט | כ׳ אב תשע״ט


במסגרת הפעילות הנמרצת של אגודת ‘אהלי צדיקים’ הפועלת כבר עשרות שנים במלאכת קודש לשיפוץ ושיקום מצבות ישנות של גדולים וצדיקים, וכן של יהודים תמימים וישרים ברחבי אוקראינה ואף מחוצה לה, שופצו בשבוע האחרון מספר מצבות חשובות בבתי העלמין בעיר ברודי הסמוכה ללבוב, בעקבות ביקורו של יו”ר האגודה הרב ישראל מאיר גבאי בסביבה.

ברודי התפרסמה מאז ומתמיד כעיר של תלמידי חכמים ופוסקי הלכה בזכות יושבי ה’קלויז’ שלה, בו ישבו באופן קבוע מספר מצומצם של תלמידי חכמים ולמדנים מופלגים, שהקדישו עצמם ללימוד תורה. יושבי הקלויז התפרסמו בישראל כגאוני עולם וכקדושי עליון, ותורתם הבהירה נלמדת בכל תפוצות ישראל עד ימינו.

בשנותיה הראשונות של הקהילה היהודית בברודי, נקברו היהודים בבית עלמין הסמוך לבית הכנסת. כעבור שנים אחדות קנתה הקהילה מגרש אחר והקימה עליו את בית הקברות הישן. המצבות הישנות ביותר שנמצאו בו היו מלפני 500 שנה ויותר, ובו נמצאו גם חלקות מיוחדות לרבנים, משפחות מיוחסות וקדושים.

אחד מילידי העיר סיפר מזכרונותיו, כי הקהילה ייחסה חשיבות רבה למקום והיא נידבה כסף רב לשימור הכתובות על המציבות, שתולדות העיר חקוקות עליהן. כך בכל שנה, בחופשת הקיץ, היו יוצאים תלמידי בית הספר לטפל במציבות העתיקות, טורחים לבדוק נוסחאות ומחדשים את האותיות בצבעי תכלת וזהב.

בית הקברות הישן נהרס על ידי יהודי דווקא, שביקש במעשהו זה לעורר את היהודים לעלות לארץ ישראל ולנתקם מהגלות. המצבות נעקרו ותחת זאת הוקם במקום פארק גדול בברודי.

בית הקברות החדש שהוא בן כמאתיים שנה, נותר על תילו, עצום וגדול בשטחו, והוא נמצא בקצה העיר, ביציאה הדרומית. שער בית הקברות עשוי ברזל ועליו מגן דוד כמו במרבית בתי הקברות ברחבי העולם. בשטחו עומדות מצבות גדולות, חלקן נטויות ורובן מעשה אמנות להתפאר בו. הגדר החדשה נבנתה לאחרונה על ידי ילידי ברודי מאמריקה, וסמוך לשורת המצבות האחרונה נעקר חלק מהגדר והקרקע הפנויה הוכשרה לחקלאות. הכפריים הגרים בסמוך לבית הקברות נגסו באדמת בית העלמין, וזרעו בשטחו פירות וירקות למרבה הבושה והחרפה.

בין המצבות צמחו גידולי פרא ועצים סבוכים עוטפים כל מצבה שכל אחת מהן גבוהה מחברתה. על מצבות שהכתב ברור וקריא, אפשר להתוודע לעושר המליצי והסגנוני שהיה מנת חלקם של תושבי ברודי בימי קדם. בשבוע האחרון נקלע הרב ישראל מאיר גבאי לברודי ובחיפושו אחר מצבות מעניינות, נתקל בשלש מצבות שהזדקרו נגד עיניו עם כיתוב ארוך שמספר את ייחוסם הרם של הטמונים תחתיהן.

המצבה המרכזית שנצבעה מחדש ע”י אגודת ‘אהלי צדיקים’ היא של הגאון רבי אלעזר סג”ל לנדא זצ”ל, בן הגאון רבי יהודה סג”ל לנדא זצ”ל, בן הגאון רבי אלעזר סג”ל לנדא זצ”ל רב בברודי בעל מחבר ספר ‘יד המלך’ על הרמב”ם, בן הגאון רבי ישראל לנדא זצ”ל, בנו של הגה”ק רבי יחזקאל לנדא זי”ע מפראג ה’נודע ביהודה’, שהיה מהתלמידים הראשונים בקלויז המפורסם של ברודי לפני מעברו לפראג.

לימינה שוכנת מצבה נוספת של אדם חשוב בנם של קדושים: האברך הגאון רבי יהושע העשיל זצ”ל, בן הגאון רבי יעקב פאפריש זצ”ל, בן הגאון המפורסם רבי יוסף באב”ד מטארנופול זצוק”ל בעל ה’מנחת חינוך’. מצד שמאל למצבה הצבועה עומד קברו של הגאון רבי מרדכי מברודי זצ”ל, בן הגאון רבי לוי משה יהודה מראדוויל זצ”ל, בן הרה”ק רבי דן מראדוויל זי”ע, בן הרה”ק רבי יצחק מראדוויל זי”ע, בנו של המגיד הק’ מזלאטשוב זי”ע. מצד אמו היה נכד הרה”ק ה’אוהב ישראל’ זי”ע מאפטא.

פענוחם של הקברים החשובים בברודי נזקף לזכותו של המומחה הרב יהושע זילברברג הי”ו ותשואות חן לו.

category_sticky_post: 0





תגובה אחת אל “ההשקעה משתלמת: תחזוקה ושיקום בית העלמין בברודי”

  1. חנוך says:

    הקבר של הרב אפרים זלמן מרגליות נמצא גם בברודי?

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.