האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

נחשף מקום קבורת המשמרת אלעזר תלמיד ‘החוזה מלובלין’

‍‍כו תמוז תשעט

מאיר בולקה שמוכר במסדרונות הממשל ורשויות רבות ברחבי פולין הצליח לאתר את בית העלמין בו טמון כדי של האדמו”ר רבי איתמר וולגלרנטר זצ”ל מתלמידיו של החוזה מלובלין ובעל “המשמרת איתמר” שקברו נעלם במהלך השנים על ידי השתלטות פולנית על בית הקברות.


משה מושקוביץ | צדיקים.נט | כ״ו תמוז תשע״ט


חצר האדמו”ר בעיירה קונסקובולה בפולין, היתה ידועה ובעלת שם מכובד נמצאת לא הרחק מלובלין.

משך שנים לא היה ידוע מקום קבורתו ולא היה ידוע מקומו של בית העלמין. היה רק נתון אחד שהיה ידוע לכולם: היה בית עלמין יהודי שהיה בפאתי העיירה שנקרא בית העלמין “החדש״

בשיחה עם ר׳ מאיר הוא מספר לנו שלפני כחצי שנה קיבלתי פניה משני אנשים. אחד מהם הוא צאצא של המשמרת איתמר, המתגורר בשוויץ והאדמו״ר מבראזאן הרב נפתלי צבי הלפרין.

ומתאר לנו כך: במשך כחצי שנה ביצעתי תחקיר מקיף לאיתור מקום הקבורה, הכולל איתור מסמכים של בתי העלמין, מפות עתיקות מהתקופה הקדומה, תצלומי אויר מלפני מלחמת העולם השניה ועוד, הסברה היתה שאם יש בית עלמין “חדש”, זה אומר שיש גם בית עלמין ישן”, מסביר בולקה.

כדי לשער היכן טמון האדמו”ר, האם בבית העלמין החדש או הישן, היה צריך לדעת באיזה שנה נפתח בית העלמין החדש כדי לדעת האם זה לפני שנת פטירתו של האדמו״ר (1831) או אחרי פטירתו ואז יהיה ניתן לשער האם הוא בחדש או בישן.

בולקה שיודע לתרגם דיבורים למעשה החל בפעולות בילוש, במהלך גילוי המסמכים, התברר כי ממשלת פולין אישרה שיקום בית העלמין החדש הכולל בית עלמין יהודי, בית עלמין נוצרי ובית עלמין אוונגלי. אולם לא היתה התייחסות לבית העלמין הישן.

ראשית היה משימה לאתר את מסמכי הבקשה כדי לדעת את ההסטוריה של בית העלמין החדש כדי לדעת את מועד פתיחתו.
לאחר בדיקה בארכיונים שהגישה אליהם ניתנת רק ע״י קשרים, קיבל לידיו את מסמכי דו״ח בית העלמין החדש שהחל השימוש בו בשנת 1900. שנת פטירת האדמו״ר נפטר בשנת 1831, כ-70 שנה לפני שבית העלמין החדש נפתח, הרי שהוא ככל הנראה קבור בבית העלמין הישן”, מספר בולקה. 
 
בעיריה המקומית הוא הצליח לגלות מסמכים של שני בתי העלמין הישן והחדש וכך גם היה לו את כתובת בית העלמין הישן, המקום בו טמון האדמו”ר, אולם אזור זה היה מיושב בבתים פרטיים. 
 
“הגענו לאזור וחיפשנו אנשים המתגוררים בסביבה, עד שלבסוף איתרו איש מבוגר, הגר בסמוך והלה הסכים להראות לנו היכן נמצא בית העלמין, הנמצא בתוך חצר פרטית של השכן שלו הנמצא ברחוב אליו הגענו, כן האיש העיד בפנינו כי כשהיה ילד, היה משחק באזור וכי הוא זוכר היטב כי באותו שטח הנמצא כעת בתוך חצר של בית, היה בית עלמין יהודי. אף סיפר על חוויות שחסידים היו מגיעים לבית העלמין כדי להתפלל”, מספר בולקה. 

אומר ועושה, מר בולקה כבר בדרכו לבית השכן, שהתנחל על בית העלמין, התושב הפולני הכניס את בולקה והמומחה הפולני לתוך חצר הבית שבו ננראה נמצא בית העלמין. “בסיבוב בחצר, הוא הצביע בפני על מיקומו המדוייק של בית העלמין כשהוא מצביע על גבולותיו אולם הוא אינו יכול בוודאות להצביע היכן נמצא מקום האוהל במדוייק כיוון שלא ידע כי מדובר באוהל או בקבר ספציפי של אדמו”ר”, מספר בולקה. 

 
מתברר, כי בבית התגורר ראש העיר מתקופת מלחמת העולם השניה. כנשעלמו היהודים, ראש העיר סיפח כל פעם לחצרו עוד ועוד שטחים שהיו בית העלמין היהודי. ראש העיר  עקר את כל המצבות וזרק אותן לאשפה או השתמש בהן לבניה עד אשר כל שטח בית העלמין נהיה שטח חצר הבית שלו. 
 
שמועה זו, לדברי השכן, היתה ידועה לכל תושבי העיר אולם אף אחד לא אמר כלום כיוון שהוא היה ראש העיר וכיוון שהיה איש חזק שכולם יראו מפניו. כיום מתגורר בבית בנו של ראש העיר מאותה התקופה שנפטר בנתיים. בנו בן 84 והוא גר בבית זה ערירי ומוזנח במיוחד. 
 
“נכנסתי לביתו של הבן. הוא לא הכחיש את העובדה, כי מדובר בבית עלמין יהודי אולם הוא טוען שבית העלמין עבר לבית העלמין החדש. ברור שעובדה זו אינה נכונה והיא נאמרה כדי להסיט את הנושא מאחריותו לעניין”, אומר בולקה שהציע לזקן סכום כסף גדול כדי לבצע בדיקות מיוחדות בשטח שיאמתו את מציאות הקברים במקום, אך הוא התנגד לכך נחרצות. 
 

מר בולקה שעובד בשנים האחרונות לאיתור בתי עלמין שנעלמו בפולין, החליט בהתייעצות עם נכדי האדמור לפעול משפטית כדי להשיב את בית העלמין לעם היהודי ולאפשר עלייה לקברו של האדמור.

ר׳ מאיר מסכם ואומר הפעילות שלנו נעשית על פי החוקה הפולנית. כאשר בצוות ישנם עורכי דין פולניים, גנאולוגים, הסטוריונים, חוקרים מתחומים שונים, מומחי שפות (כיוון שהמסמכים נרשמו בפולין בשפות שונות), מרצים מומחים ליהדות פולין, ועוד.

בולקה למוד הקרבות וגם הניצחונות בכמה מהמקרים אותם הוביל בשנים האחרונות, אומר איתן גם הפעם אנו לא מתכוננים לוותר.





2 תגובות אל “נחשף מקום קבורת המשמרת אלעזר תלמיד ‘החוזה מלובלין’”

  1. יהושע זילברברג says:

    משמרת אלעזר או משמרת איתמר?

  2. יהושע זילברברג says:

    מ ש מ ר ת א י ת מ ר ! ! !

השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.