האתר שלך לקברי הצדיקים הפזורים בתפוצות

ההילולה בלודמיר: הרה״ק ר׳ שלמה מקארלין

‍‍כה תמוז תשעט

ביום כ״ב תמוז מציינים את הילולת הרה״ק רבי שלמה׳לה מקארלין


משה מושקוביץ | צדיקים.נט | כ״ה תמוז תשע״ט


כב תמוז: המונים עלו לקברו של הרהק רבי שלמה מקארלין זיע בלודמיר לרגל יומא דהילולא

מצבה חדשה הונחה בשנים האחרונות עי אגודתאהלי צדיקיםבמקום בו עמד האוהל הישן

 

עשרות מתפללים חסידים ואנשי מעשה, עלו לשפוך שיח ביום חמישי האחרון כב תמוז, על ציון הקודש ביומא דהילולא קדישא של הרהק רבי שלמה מקארלין זיע היד,שהיה מאז ומעולם אבן שואבת לתפילות וישועות עבור כלל ישראל בגולה ויום כב תמוז היה ידוע בתפוצות ישראל כיום קדוש ונשגב להמשכת ישועות לכלל ולפרט.

בסוד ישרים ועדה מפורסמת אמרתו של הרהק רבי אשר מסטאלין זיע, שלעמוד על ציונו הקדוש של רבי שלמה מקארלין הוא ממש כמו שעומדים לפניו בחיים חיותו. כן מצינו בצדיקים מדורות עברו שהתבטאו בגודל קדושת המקום, עד כדי כך שיראו לגשת לציון וכמסופר על הרהק רבי מרדכי דוב מקוברין זיע שהגיע להתפלל בציון הקדוש בלודמיר, ולאחר מכן כששאל אותו הרהק רבי משה מקוברין זיע האם היה על הציון עצמו? ענה רבי מרדכי דוב: “יראתי מלגשת, רק עמדתי מנגד!”. אמר לו הרהק מקוברין: ברכה על ראשך. ובכתבי הרהק הרייץ מליובאוויטש זיע מובא,שכשביקר בלודמיר בשנת תרצב אמר: “הביקור באוהל רבי שלמה קארלינער, הזכירני ימי קדם בבקרי בהיכלי קודש הוד כק אבותינו רבותינו הק זצוקללהה נבגמ זיע, ודיבר שם בהתרגשות גדולה לכאלף איש שבאו עמו לציון.

בכתבי הרהק הרייץ מליובאוויטש זיע שביקר בלודמיר לפני שנים רבות, מתאר שמצא בבית הקברות בלודמיר שני אוהלים, באוהל הקטן היו קבריהם של הרהק רבי שלמה מקארלין זיע והגאון רבי יודא מקאוולע, והוא מציין כי באוהל זה בקושי היה מקום לשני אנשים לעמוד בו, ולאחר שהמשיך הלאה מצא אוהל גדול יותר ובו שלשה קברים, בהם סביו ואביו של הגהק הטורי זהבזיע. 

הרב ישראל מאיר גבאי מציין כי אין ספק שבבית הקברות בלודמיר עמדו שני אוהלים לפני המלחמה, באחד נטמנו הרהק מקארלין והגרי מקאוולע, ובשני הגהק רבי יצחק בן בצלאל זיע  סביו של הטז, וחתנו הגהק רבי שלמה הלוי סגל זיע  אביו של הטז, שניהם היו רבני קהילות קודש בלודמיר של מעלה. אלא שכיום, מאחר וכל שטחו של בית העלמין נהרס ואינו קיים, מיקומי האוהלים ידועים לכאורה, אך לא ידוע בדיוק מי היה טמון באוהל זה ומי באוהל האחר.

באוהל שעומד כיום בפתח בית העלמין ובו מצבותיהם של הרהק מהרש מקארלין זיע והגרי מקאוולע, התקבלה תרומה הגונה מאת הנגיד החשוב רישראל גבאי שיחימאשקלון, שהרים נדבת לבו בסכומים הגונים לשיפוץ האוהל והקמת מבנה הכנסת האורחים בלודמיר. החזקת האוהל, ניקיונו השוטף והדלקת נר תמיד, מתבצעת כל ימות השנה על ידי אגודתאהלי צדיקיםבראשות הרב ישראל מאיר גבאי. 

בסיועם של חוקרים מקצועיים לבית קארלין, הניח הרב גבאי מצבה חדשה על שטח ריק בבית החיים בלודמיר, שם משוער וקרוב אל האמת מקומו של האוהל בו היה קבור הרהק מהרש מקארלין זיע והגרי מקאוולע, היות ומצאו תחתיו יסודות אוהל קדום. מיקומם של שני האוהלים בלודמיר עודנו בבדיקה מחקרית ויובא להכרעתם של ממשיכי שלשלת הקודש לבית קארלין, שאז יתקבל האישור להקים אוהל גם על מיקומה של המצבה החדשה. בשבוע האחרון רבים מהעולים אל ציון המצוינת, באו לשפוך שיח על המצבה החדשה שהונחה על ידי אגודת אהלי צדיקים במקום האמיתי והמסתמן.   

בתוך כך ציינו המתפללים הרבים לשבח ולתהילה את הכנסת האורחים שעל ידי אגודתאהלי צדיקים בלודמיר, שיחד עם הרב פנחס שפר שליטא יוזם ומקים מבנה הכנסת האורחים בלודמיר, נערכה בעוד מועד לקראת יום ההילולא וארגנו גם השנה מבנההכנסת אורחיםובו מקווה טהרה והיכל תפילה, סמוך ונראה לבית החיים העתיק. המתפללים הוסיפו כי עד כה העלייה לתפילה בלודמיר היתה כרוכה בהמון מאמצים שמנעו מציבור גדול של יהודים מרחבי העולם שרצו להגיע להתפלל במקום הקודש, אך כעת עם הקמת הכנסת אורחים, בית כנסת ומקווה טהרה, לצד האפשרות לשהות באווירה יהודית ובהשראה של קדושה, זכו הם לראשונה להתפלל בצלילות הדעת ובכוונה שלימה, ולשפוך צקון לחשם במקום קדוש זה בלב פתוח וברגשי קדושה נעלים.





השאירו תגובה

שדות המסומנים בכוכבית (*) חובה.